Τη δική τους εκδοχή για τα γεγονότα που εκτυλίσσονται από το πρωί της Δευτέρας στην πλατεία Εξαρχείων καταθέτουν στο ethnos.gr οι κάτοικοι της περιοχής που αντιδρούν σφοδρά στην κατασκευή Μετρό στην πλατεία, που, όπως υποστηρίζουν, θα οδηγήσει σε καταστροφή του πρασίνου της περιοχής αλλά και της πλατείας ως ελεύθερου χώρου.
Χθες, Δευτέρα, εκατοντάδες πολίτες συγκεντρώθηκαν στην πλατεία διαμαρτυρόμενοι για τις εργασίες κοπής τουλάχιστον 70 μεγάλων δέντρων εκφράζοντας την αντίθεσή τους στην κίνηση και ζητώντας επιτακτικά τις σχετικές άδειες. Μάλιστα δημοτικοί σύμβουλοι παρατάξεων κατέθεσαν και μήνυση στο ΑΤ Εξαρχείων. Σήμερα οι κάτοικοι έδωσαν ξανά το παρών έξω από το εργοτάξιο της πλατείας, ζητώντας και πάλι τις άδειες, ενώ η ΕΛΑΣ προχώρησε σε προσαγωγές των διαμαρτυρόμενων.
«Δεν μας έδειξαν ποτέ τις άδειες για την κοπή των δέντρων»
Η Χρυσούλα Παπαγεωργίου, χρόνια κάτοικος των Εξαρχείων και μέλος της συνέλευσης «Όχι μετρό στην Πλ. Εξαρχείων» προσήχθη σήμερα από την αστυνομία την ώρα που πραγματοποιούσε διαμαρτυρία. Μιλώντας στο ethnos.gr περιγράφει τα χτεσινά και σημερινά γεγονότα και τονίζει ότι ζήτησαν επανειλημμένα τις άδειες για την κοπή των δέντρων, κάτι που δεν έγινε ποτέ.
«Εκτιμούσαμε ότι όντως θα έρθουν γιατί υπήρχαν πολλά δημοσιεύματα και πολλές πιέσεις ότι το έργο πρέπει να προχωρήσει. Εχθές (6/11) υπήρχε ραντεβού από τις 5 το πρωί και στις 7 παρά 20 όταν ήρθαν τα μηχανήματα, όσοι ήμασταν μπροστά στο εργοτάξιο μας σήκωσαν, τους άλλους τους έσπρωξαν πιο πίσω για να μπουν μέσα τα μηχανήματα, και έτσι άρχισε η κοπή. Αμέσως μαζεύτηκε πολύς κόσμος, φώναζε, χτυπούσε τις λαμαρίνες, τους ζητούσαμε να μας δείξουν τις άδειες, άδειες δεν μας έδειχναν. Είπαν σε έναν δικηγόρο να πάει στο ΑΤ Εξαρχείων, δεν του έδειξαν άδειες, μόνο το μνημόνιο της Αττικό Μετρό με τον Δήμο Αθηναίων. Κατατέθηκαν μηνύσεις από δύο δημοτικούς συμβούλους γιατί δεν υπάρχει οικοδομική άδεια για κοπή δέντρων και με δεδομένο ότι είναι και αρχαιολογικός χώρος χρειάζεται άδεια και από την αρχαιολογική υπηρεσία για την εκρίζωση δέντρων.
Χθες το απόγευμα έγινε συγκέντρωση με περισσότερα από 1000 άτομα, η συνέλευση «Όχι μετρό στην πλατεία Εξαρχείων» ήταν το πρώτο μπλοκ και το οποίο ζήτησε όταν έφτασε η πορεία στην πλατεία να κρεμάσουνε ένα πανό στις λαμαρίνες. Ζητήσαμε τον επικεφαλής δεν ερχόταν και στο τέλος μας έριξαν δακρυγόνα, φάγαμε πολλά δακρυγόνα», καταθέτει.
Οι διαμαρτυρίες συνεχίστηκαν και σήμερα με τους κατοίκους να καλούν από το πρωί της Τρίτης σε συγκέντρωση. «Σήμερα στις 6 και 20 αντιληφθήκαμε πάλι ότι κάτι θα γίνει. Μπήκαμε μπροστά στην πόρτα. Ζητήσαμε πάλι την άδεια και τελικά αυτό κατέληξε σε προσαγωγές επειδή είχαμε καθίσει κάτω» λέει στο ethnos.gr η κ. Παπαγεωργίου.
«Δεν τοποθετούμαστε αρνητικά συνολικά στο μετρό, αλλά στο μετρό στην Πλατεία»
Η κ. Παπαγεωργίου ξεκαθαρίζει για όσα ακούγονται σχετικά με άρνηση των κατοίκων σε ένα λαοφιλές συγκοινωνιακό μέσο που θα δώσει ανάσα στο κέντρο, δεν τοποθετούνται συνολικά ενάντια στο μετρό προφανώς, αλλά στο μετρό στην πλατεία Εξαρχείων καθώς υπάρχουν πολλές προβληματικές παράμετροι και μη επαρκείς μελέτες. Όπως εξηγεί: «Για να τελειώνουμε. Η συνέλευση έχει δημοσιευμένο υλικό για τις δημόσιες συγκοινωνίες και δεν τοποθετείται συνολικά ενάντια στο μετρό προφανώς. Τοποθετείται εξαρχής ενάντια στο μετρό στην πλατεία Εξαρχείων. Και αυτό γιατί: καταστρέφεται η μοναδική πλατεία της γειτονιάς αλλά και της πλατείας ως ελεύθερου χώρου και ως πράσινου της περιοχής καθώς δέντρα που αυτή την στιγμή είναι 70 χρόνων για να ξαναγίνουν θα χρειαστεί πολλά χρόνια,. Επιπλέον, η πλατεία είναι ιστορική και σε αυτό έχουν τοποθετεί καθηγητές και πολεοδόμοι. Επίσης, το μετρό δεν έχει να προσφέρει κάτι καθώς η περιοχή γειτνιάζει με τρεις ήδη υπάρχοντας σταθμούς του μετρό που κανένας τους δεν απέχει πάνω από 6 λεπτά με τα πόδια, δεν έχει σύνδεση υπέργηρη και μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερο μπλοκάρισμα στους γύρω δρόμους καθώς έχουν κόψει τις τοπικές συγκοινωνίες χρόνια. Επιπροσθέτως, δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη για το πώς θα μετακινούνται μέσα στη γειτονιά τα βαρέα οχήματα, κάτι που παραδέχτηκε και ο εισηγητής του ΣτΕ, ένα φορτηγό εδώ κάνει τουλάχιστον 4 μανούβρες γιατί δεν χωράει. Επίσης, η πλατεία είναι το σημείο συγκέντρωσης των κατοίκων σε περίπτωση σεισμού, η πλατεία δεν υφίστανται όμως πια. Τέλος, προβλήματα θα δημιουργήσει και στα διατηρητέα κτίρια που βρίσκονται γύρω στην πλατεία, μάλιστα οι κάτοικοι έχουν στείλει email για το αν υπάρχει κίνδυνος στατικότητας, στο οποίο η εταιρεία δεν έχει απαντήσει».
Ψέμα αυτό με τις μεταφυτεύσεις
Όσον αφορά στο πράσινο ισοζύγιο με τις μεταφυτεύσεις των δέντρων που αναφέρει η ανακοίνωση της Αττικό Μετρό, η κ. Παπαγεωργίου το χαρακτηρίζει «ψέμα» και τονίζει «όλα τα δέντρα που κόπηκαν από την πλατεία Εξαρχείων και μεταφυτεύτηκαν στη Μιχαλακοπούλου κάηκαν. Στη Νίκαια μετακίνησαν τους δυο φοίνικες που είχαν φυτεύσει οι πρόσφυγες το 1922, οι οποίοι επίσης κάηκαν. Κανένα πρόγραμμα μεταφύτευσης δεν έχει πετύχει, γιατί δεν είναι παίρνω ένα δέντρο και το βάζω κάπου».
«Όσο για τον ισχυρισμό του Δήμου Αθηναίων ότι θα φυτεύσει δέντρα στον Λόφο του Στρέφη, η φυτοτεχνική μελέτη του Στρέφη ορίζει δέντρα κατηγορίας Δ1, δηλαδή 20-25 εκατοστά, δηλαδή θάμνους. Ε δεν μπορεί κανείς να χωνέψει ότι οι θάμνοι έχουν την ίδια αξία με τα μεγάλα δέντρα της πλατείας, σε ένα επιβαρυμένο κέντρο», προσθέτει.
Μέχρι πάντως να δουν οι κάτοικοι της ανάλογες άδειες που απαιτούνται για την κοπή των δέντρων στην πλατεία όπως μας λέει η κ. Παπαγεωργίου «θα συνεχίσουν». «Όταν θα έχουμε άδειες θα αποφασίσουμε. Παραμένουμε στην πλατεία» καταλήγει.
Τι απαντά η «Ελληνικό Μετρό» για τα κομμένα δέντρα στα Εξάρχεια
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της «Ελληνικό Μετρό», στην παρούσα φάση κλαδεύεται περίπου το 90% των δέντρων που βρίσκονται εντός της υφιστάμενης εργοταξιακής περίφραξης, προκειμένου να μεταφυτευθούν προσωρινά σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΑΕΠΟ και τις υποδείξεις και την εποπτεία της Διεύθυνσης Πρασίνου του Δήμου Αθηναίων στο φυτώριο του Δήμου Αθηναίων.
Εν συνεχεία τα δέντρα αυτά αφού δεχθούν τις κατάλληλες καλλιεργητικές φροντίδες, θα μεταφυτευθούν από την Εταιρεία Ανάπλασης Α.Ε. σε χώρους πρασίνου πλησίον της εν λόγω πλατείας σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και της Ανάπλασης Α.Ε.
«Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., Δήμου Αθηναίων και της εταιρείας ΑΝΑΠΛΑΣΗ Α.Ε., πρόκειται για πρώτη φορά στην κατασκευή έργων Μετρό στην Ελλάδα, κατά την αρχική φάση έναρξης των εργασιών να φυτευτούν 2.000 νέα δένδρα σε θέσεις που θα υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων, επιπλέον αυτών που η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να φυτεύσει σύμφωνα με την εγκεκριμένη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου στο πλαίσιο αποκατάστασης της Πλατείας για τη διατήρηση του ισοζυγίου».
Όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, η εταιρία επισημαίνει ότι το Μετρό αποτελεί το πιο φιλικό μέσο μεταφοράς για το περιβάλλον σε μεγαλουπόλεις. Όταν θα λειτουργήσει, θα εξυπηρετούνται 340.000 επιβάτες ημερησίως, 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα την ημέρα θα κυκλοφορούν στους δρόμους, 17.000 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ετησίως θα εκλύονται στην ατμόσφαιρα, 1.216 MWh ενέργειας θα εξοικονομούνται καθημερινά.Προσθέτει ότι κατά τη σύνταξη των μελετών για τη δημοπράτηση των έργων που αφορούν τα επίπεδα οδού, δηλαδή τις αναπλάσεις των πλατειών, εντάσσει τις κατασκευές (είσοδο, ανελκυστήρα, φρέατα αερισμού, κλίμακες, κ.λ.π.) στην αρχική φιλοσοφία των πλατειών, με γνώμονα τον τοπιακό σχεδιασμό, διατηρώντας τα κυρίαρχα στοιχεία τους, όπως παιδικές χαρές, σιντριβάνια, αγάλματα/προτομές και βεβαίως το πράσινο αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και εκσυγχρονίζοντας το σύνολο του εξοπλισμού. Σέβεται δηλαδή τον αρχικό σχεδιασμό και τον εμπλουτίζει με τις απαιτήσεις και τα νέα δεδομένα της υπόγειας παρουσίας σταθμού μετρό. Για την πλατεία Εξαρχείων - σημειώνεται στην ανακοίνωση - οι απολήξεις αυτές καταλαμβάνουν αρκετά λιγότερο από το 10% της επιφάνειας της πλατείας. Συγκεκριμένα στο σταθμό «Εξάρχεια» η επιφάνεια των εγκαταστάσεων Μετρό (σκάλες, ασανσέρ, φρεάτια εξαερισμού, κ.λ.π.) θα είναι 243,00 μ2 από τα 2.984 μ2 της πλατείας.
Η ανακοίνωση της «Ελληνικό Μετρό» καταλήγει αναφέροντας πως «η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το έργο κράτησε ιδιαίτερα μακρύ χρονικό διάστημα (8 μήνες) από 02.02.2017 έως 06.10.2017 και ότι κατά το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης δεν υποβλήθηκε στο πλαίσιο αυτής οποιαδήποτε αντίρρηση για την κατασκευή του σταθμού στην πλατεία Εξαρχείων».
Διαβάστε επίσης: