Γκάζι για την οριστική ιδιωτικοποίηση ενός κρίσιμου τμήματος των δημόσιων οδικών συγκοινωνιών της Αττικής πατάει η κυβέρνηση. Έχοντας ήδη παραχωρήσει 72 γραμμές των λεωφορείων της πρωτεύουσας στα ΚΤΕΛ από το 2020 με το πρόσχημα της αντιμετώπισης του συνωστισμού κατά την περίοδο της πανδημίας, πλέον προχωρεί στην προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού για την παραχώρηση 63 γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική για διάστημα από 5 έως 7,5 ετών.
Υπενθυμίζεται ότι η υφιστάμενη απευθείας ανάθεση και σύμβαση που έχει υπογράψει ο ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αττικής λήγει ύστερα από τις παρατάσεις που έλαβε, τον προσεχή Οκτώβριο με το Ελεγκτικό Συνέδριο να έχει διαμηνύσει ότι δεν πρόκειται να δεχτεί νέα απευθείας ανάθεση συγκοινωνιακού έργου, παρά μόνο κανονική διαγωνιστική διαδικασία.
Στα ΚΤΕΛ είχαν παραχωρηθεί αρχικά 60 λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες στη συνέχεια έφτασαν τις 72. Ωστόσο, ποτέ δεν αναλήφθηκαν όλες καθώς τα ΚΤΕΛ δεν είχαν αρκετά οχήματα και οδηγούς ώστε να τις καλύψουν. Ετσι έως και σήμερα εκτελούν συγκοινωνία σε περίπου 63. Οπως προκύπτει, ο αριθμός των γραμμών που θα παραχωρηθούν και στον ανάδοχο του διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί «κουμπώνει» πάνω σε αυτόν τον αριθμό.
Ο διαγωνισμός
Την Πέμπτη αναρτήθηκε σε διαβούλευση από τον ΟΑΣΑ το κείμενο της διακήρυξης προκειμένου να συγκεντρωθούν σχόλια ώστε να προχωρήσει η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την «Παροχή Υπηρεσιών Επιβατικών Μεταφορών με Αστικά Λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική για 60 μήνες με δικαίωμα παράτασης έως 30 μήνες».
Ο διαγωνισμός θα χωριστεί σε δύο τμήματα, ένα για την Ανατολική και ένα δεύτερο για τη Δυτική με τους υποψηφίους να μπορούν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον και για τα δύο ή μόνο για το ένα.
Η συνολική και για τα δύο τμήματα εκτιμώμενη αξία της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος παράτασης, ανέρχεται στο ποσό των 312 εκ. ευρώ (€312.086.730,32) χωρίς στο ποσό να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ.
Από αυτά τα 208 εκ. ευρώ αφορούν το βασικό διάστημα των 60 μηνών της παραχώρησης και το υπόλοιπο ποσό τη δυνατότητα παράτασης κατά 30 μήνες.
Η τιμή υπολογισμού, πάντως, είναι σημαντικά αυξημένη συγκριτικά με αυτήν που σήμερα πληρώνεται στα ΚΤΕΛ και η οποία είχε πολλάκις χαρακτηριστεί στο παρελθόν από την προηγούμεη ηγεσία του υπουργείου ως συμφέρουσα. Ετσι, ενώ η αποζημίωση στα ΚΤΕΛ είχε οριστεί στο 1,41 ευρώ ανά χιλιόμετρο, στην προτεινόμενη σύμβαση το Μέγιστο Μοναδιαίο Κόστος εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου ανέρχεται σε 2,130 ευρώ / οχηματοχιλιόμετρο.
Οι γραμμές που θα παραχωρηθούν
Το πρώτο τμήμα της σύμβασης αφορά την Ανατολική Αττική και περιλαμβάνει 25 λεωφορειακές γραμμές για την λειτουργία των οποίων προγραμματίζονται 1.188 δρομολόγια (κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες) και απαιτούνται 96 οχήματα εκ των οποίων τα 61 πρέπει να είναι 12 μέτρων, τα 30 να είναι 18 μέτρων και τα 5 να είναι 8 μέτρων. Το σύνολο των οχηματοχιλιομέτρων που θα εκτελούνται ετησίως θα ανέρχεται σε 9.564.731,35 και η συνολική εκτιμώμενη αξία της σύμβασης για αυτό το Τμήμα ανέρχεται στο ποσό των 152.796.583,32 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Από αυτά, περίπου τα 102 εκ. αφορούν την αρχική διάρκεια της προκηρυσσόμενης σύμβασης.
Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού αφορά τη Δυτική Αττική και περιλαμβάνει 38 λεωφορειακές γραμμές για τη λειτουργία των οποίων προγραμματίζονται 1.757 δρομολόγια (κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες) και απαιτούνται 115 οχήματα εκ των οποίων τα 112 πρέπει να είναι 12 μέτρων και τα 3 να είναι 8 μέτρων.
Το σύνολο των οχηματοχιλιομέτρων που θα εκτελούνται ετησίως θα είναι 9.971.214,21. Η -συνολική- εκτιμώμενη αξία της σύμβασης για το συγκεκριμένο τμήμα ανέρχεται στο ποσό των 159.290.147 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ εκ των οποίων τα 106 εκ. αφορούν την αρχική διάρκεια.
Οσον αφορά στα δρομολόγια, αυτά θα καθορίζονται από τον ΟΑΣΑ, ωστόσο στους όρους της σύμβασης ορίζεται πως ο ανάδοχος μπορεί να προτείνει εγγράφως τεκμηριωμένες μεταβολές/τροποποιήσεις στο συγκοινωνιακό έργο (όπως κατάργηση διαδρομών, συγχώνευση, καθορισμό νέων γραμμών, συχνότητα δρομολογίων, μεταβολή αφετηριών, τερμάτων και σταθμών μετεπιβίβασης), χωρις ο ΟΑΣΑ να είναι υποχρεωμένος να αποδεχτεί τις αλλαγές.
Τα λεωφορεία
Οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα πρέπει να δαθέτουν λεωφορεία έως 5 ετών (έτος κατασκευής 2018 και μετά) στην αρχή της σύμβασης, τα οποία θα είναι αποκλειστικά αστικού τύπου χαμηλού δαπέδου, ντιζελοκίνητα κατηγορίας EURO VΙ.
Συγκεκριμένα θα διαθέσουν ανάλογα με το τμήμα του διαγωνισμού που τους ενδιαφέρει:
- κανονικά (διαξονικά) λεωφορεία μήκους περίπου 12 m, μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 90 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι), με δύο ή τρεις πόρτες,
- αρθρωτά (με ρυμουλκό) λεωφορεία μήκους περίπου 18 m, μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 150 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι) με τρεις ή τέσσερις πόρτες,
- λεωφορεία μήκους περίπου 8 μέτρων μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 50 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι με δύο πόρτες.
Η ηλικία των λεωφορείων δεν επιτρέπεται σε κανένα χρονικό σημείο της κανονικής διάρκειας της Σύμβασης να υπερβεί τα 10 έτη, ενώ τα οχήματα θα πρέπει να διαθέτουν πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ) σε ισχύ και να μπορούν να τεθούν σε κυκλοφορία εντός προθεσμίας 90 ημερών από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης μαζί με τα εφεδρικά.
Ο αριθμός των εφεδρικών οχημάτων πρέπει να αντιστοιχεί στο 10% των απαιτούμενων από τον προγραμματισμό του ΟΑΣΑ για την διασφάλιση της διαθεσιμότητας των οχημάτων ανεξαρτήτως πιθανών βλαβών ή συντηρήσεων (συνεπώς απαιτούνται 87 + 9 οχήματα για το Τμήμα Α και 105 + 10 για το Τμήμα Β)
Οι ανάδοχοι θα πρέπει με δική τους ευθύνη και δαπάνη να εγκαταστήσουν εξοπλισμό Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) και τηλεματικής προκειμένου αφενός να πιστοποιείται η εκτέλεση του προγραμματισμένου έργου (γραμμές – αριθμός δρομολογίων – τήρηση αναλυτικού προγράμματος δρομολογίων, τήρηση εγκεκριμένων διαδρομών κλπ. και αφετέρου να διασφαλίζεται η ορθή ενημέρωση του επιβατικού κοινού μέσω των συστημάτων πληροφόρησης επιβατών ΟΑΣΑ πραγματικού χρόνου (ενδεικτικά site και εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα OASA Telematics, έξυπνες στάσεις, οθόνες επιβατών και ηχητική αναγγελία εντός οχήματος).
Επιπλέον, μέσα στον πρώτο χρόνο από την υπογραφή της σύμβασης θα πρέπει να λειτουργήσουν αμαξοστάσιο για την στάθμευση, φύλαξη, συντήρηση και καθαρισμό των λεωφορείων σε χώρο εντός της περιοχής παροχής των υπηρεσιών του κάθε Τμήματος που θα εξασφαλίσουν οι ίδιοι. Σε κάθε Τμήμα θα λειτουργεί τουλάχιστον ένα Αμαξοστάσιο, ανεξάρτητα από το εάν τις υπηρεσίες παρέχει ο ίδιος ανάδοχος.
Ευθύνη των αναδόχων είναι και η πλήρης συντήρηση (τακτική, προληπτική, έκτακτη) περιλαμβανομένων των υλικών και της εργασίας.
Αναφορικά με τους οδηγούς, ορίζεται ότι ο ανάδοχος υποχρεούται να έχει ικανό αριθμό για την στελέχωση των βαρδιών, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 2,7 οδηγοί / όχημα.
Διαβάστε επίσης στο ethnos.gr
Τρομακτικό βίντεο από ατύχημα σε λούνα παρκ: 6χρονος έπεσε στο κενό από ύψος 12 μέτρων