Δυο λίστες με πληρωμές της ΕΥΔΑΠ σε δεκάδες ΜΜΕ τα τελευταία δυο χρόνια φέρνουν σήμερα στο φως οι Data Journalists. Πρόκειται για ποσά άνω του 1.000.000 ευρώ που δόθηκαν, ως διαφημιστική δαπάνη, σε sites από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως την 9η Νοεμβρίου 2022 και για ακόμα 532.000 ευρώ που μοιράστηκαν σε εφημερίδες το διάστημα από 1η Ιανουαρίου 2022 έως και 11 Νοεμβρίου 2022.
Ο τρόπος που δόθηκαν τα χρήματα της, ακόμα δημόσιας, εταιρείας ύδρευσης, προκαλεί σωρεία ερωτημάτων για τον τρόπο με τον οποίο δαπανώνται τα λεφτά των φορολογούμενων.
Στις λίστες που αποκαλύπτει το ρεπορτάζ παρατηρούνται δεκάδες επιλεκτικές, όσο και υπέρογκες πληρωμές σε συγκεκριμένα ΜΜΕ που δεν συνάδουν ούτε με την δυναμική τους, ούτε με την απήχησή τους στην κοινή γνώμη. Στις ίδιες λίστες υποτιμούνται ή και αγνοούνται Μέσα με πολλούς εργαζόμενους, ανταπόκριση από το κοινό και πανίσχυρα brand names.
Θα ήταν σκόπιμο η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ να διευκρινίσει με ποια μέθοδο μοίρασε τη διαφημιστική δαπάνη στα ΜΜΕ. Ποια, δηλαδή, κριτήρια χρησιμοποίησε ώστε να επιλέξει τα συγκεκριμένα ΜΜΕ και τα ποσά. Επίσης, προκαλούνται εύλογες απορίες για ποιο λόγο δεν έδωσε ποτέ στην δημοσιότητα τις συγκεκριμένες δαπάνες.
Μια ακόμα σημαντική παράμετρος είναι ότι η κρατική ΕΥΔΑΠ δεν είναι ανταγωνιστική εταιρεία. Έχει το μονοπώλιο στην περιοχή της Αττικής και κατά συνέπεια δεν υπάρχει κανένας βάσιμος λόγος για διαφημιστικές δαπάνες. Το πελατειακό κοινό της, που ξεπερνά τα 4.000.000 με άνω των 2.000.000 εγκαταστάσεων μετρητών στο λεκανοπέδιο, είναι εγγυημένο, αφού πρακτικά το κοινό δεν έχει άλλη επιλογή.
Τα ερωτήματα πληθαίνουν λόγω της συγκεκριμένης συγκυρίας, με την πρόθεση της κυβέρνησης να βάλει στον δρόμο της ιδιωτικοποίησης και το νερό. Αν, πρακτικά, η ΕΥΔΑΠ δεν έχει λόγο να διαφημίζεται, αποκτά υπόσταση το εύλογο επιχείρημα ότι τα ποσά αυτά δόθηκαν ώστε όσο το δυνατόν περισσότερα ΜΜΕ, και ειδικά όσα ευνοήθηκαν προκλητικά, να έχουν μια ουδέτερη ή και θετική στάση για το μείζον ζήτημα της ιδιωτικοποίησης, συζήτηση που εντάθηκε την τελευταία διετία.
Υπενθυμίζεται ότι τη Δευτέρα η κυβέρνηση, αγνοώντας την απόφαση του ΣτΕ, εισήγαγε για συζήτηση και ψήφιση (την επομένη) στην Ολομέλεια της Βουλής σχέδιο Νόμου όπου παραχωρεί τον έλεγχο του νερού όλης της χώρας σε ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή, αφαιρώντας τη σχετική αρμοδιότητα από το κράτος. Μια απόφαση που ξεσήκωσε αντιδράσεις τόσο από σύσσωμη την αντιπολίτευση, όσο κι από τα συνδικάτα.
Τα ποσά στα sites
Η ΕΥΔΑΠ έδωσε καταρχάς 1.000.000 ευρώ διαφήμιση σε sites από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως την 9η Νοεμβρίου 2022. Ενδεικτικά, κάποια από τα ποσά:
- Mononews 45.000 ευρώ
- όμιλος DPG (newsbomb, CNN κ.α.) 43.000 ευρώ
- Political 39.000 ευρώ
- Liberal 39.000 ευρώ
- bnb daily 28.200 ευρώ
- Αnatropinews 27.200 ευρώ
- Newsit 20.000
- News 247 13.000 ευρώ
- Protothema 12.000 ευρώ
- Zougla 8.500 ευρώ
- anattica 3.710 ευρώ
- Ethnos 2.500 ευρώ
- ieidiseis 1.000 ευρώ
Η δεύτερη λίστα είναι για ακόμα 532.000 ευρώ που μοιράστηκαν σε εφημερίδες το πρώτο 9μηνο του 2022, από την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Εδώ να δείτε διαφορές που δεν δικαιολογούνται με τίποτε, με κανένα κριτήριο.
- Παραπολιτικά (όμιλος) 111.000 ευρώ
- ΝΕΑ, ΒΗΜΑ 55.500
- Καθημερινή 43.500
- Πρώτο Θέμα 32.000
- Παρασκήνιο 19.800
- Real Group 18.000
- One Voice 12.000
- Κόσμος 2022 10.000 ευρώ (περιοδικό)
- Μπαμ 10.000
- Καρφί 5.000
- Εφημερίδα των Συντακτών 4.000
- Lifo 4.000
- Kontra 2.500
- Ριζοσπάστης 2.500
Δείτε ΕΔΩ όλη τη λίστα με τα ποσά στις εφημερίδες