Το κατώφλι του ΟΣΕ πέρασαν τη Δευτέρα ελεγκτές της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) προκειμένου να ζητήσουν και να λάβουν στοιχεία για την αυτεπάγγελτη έρευνα που διενεργεί η Αρχή για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Πρόκειται για την πρώτη φορά που φορέας σχετιζόμενος με τη διερεύνηση του δυστυχήματος βρίσκεται στο κεντρικό κτίριο της Καρόλου, όπου λαμβανονται οι κεντρικές αποφάσεις για τον σιδηρόδρομο.
Παράλληλα χθες έληξε και η προθεσμία που είχε δώσει η ΡΑΣ σε ΟΣΕ και Hellenic Train για την παραχώρηση στοιχειων και τεκμηρίων, μεταξύ των οποίων τα τηλεγραφήματα, οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες και τα φύλλα έλξης, ενώ κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων της Μονάδας Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας της ΡΑΣ είχε βρεθεί την περασμένη Τετάρτη και στον τόπο του σοβαρότατου σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Εθνους» οι δύο φορείς του σιδηροδρόμου απάντησαν εντός προθεσμίας στην αίτηση της Αρχής, αν και όπως φαίνεται πολλά από τα απαραίτητα στοιχεία είτε έχουν καταστραφεί, όπως δηλώθηκε, είτε έχουν ήδη παραδοθει στις Αρχές.
Μισή ...διάψευση του ΟΣΕ για την τηλεδιοίκηση
Στο μεταξύ μισή ...διάψευση συνιστά η ανακοίνωση του ΟΣΕ τη Δευτέρα αναφορικά με το σύστημα τηλεδιοίκησης στον σταθμό της Λαρισας. Ο Οργανισμός επιχειρώντας να διαψεύσει τις καταγγελίες του Τομεάρχη Διαφάνειας του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννη Ραγκούση ότι η τηλεδιοικηση υπήρχε και λειτουργούσε στο σταθμό της Λάρισας μέχρι το καλοκαίρι του 2019 και ο σταθμός δεν ήταν «τυφλός», ουσιαστικά παραδέχτηκε ότι το σύστημα μπορεί να είχε υποβαθμιστεί, αλλά ειδικά στο κρίσιμο σημείο όπου και συνέβη η πολύνεκρη μετωπική σύγκρουση, από την είσοδο της Λάρισας έως την είσοδο των Νέων Πόρων, υπήρχε δυνατότητα παρακολούθησης της διαδρομής.
Αυτό, σύμφωνα με μηχανοδηγούς αλλά και με σταθμάρχες, με τους οποίους επικοινώνησε το «Εθνος», θα μπορούσε να είχε αποτρέψει την τραγωδια.
Πρακτικά αυτό, το οποίο διέψευσε ο ΟΣΕ είναι η πλήρης λειτουργικότητα της τηλεδιοίκησης, η οποία είναι γνωστό ότι είχε χαθεί.
Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, από το 2015 η τηλεδιοίκηση είχε «υποβαθμιστεί σημαντικά» μετά την πυρκαγιά στην περιοχή του Λιτοχώρου, «και πρακτικά έπαψε να λειτουργεί ως πλήρης τηλεδιοίκηση. Η μόνη δυνατότητα που διατηρούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν η παρακολούθηση της διαδρομής από την είσοδο της Λάρισας έως την είσοδο των Νέων Πόρων. Δεν υπήρχε δυνατότητα τηλεχειρισμών για τη χάραξη διαδρομών μεταξύ των Σταθμών παρά μόνο διευθέτηση μεμονομένων αλλαγών τροχιάς», αναφέρει η ανακοίνωση.
Ο Οργανισμός προσθέτει ότι μετά τη φωτιά του Ιουλίου του 2019 στην περιοχή της Ζάχαρης Λάρισας, καταστράφηκαν τα καλώδια και ο εξοπλισμός και η τηλεδιοίκηση Λάρισας βγήκε ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας και καταργήθηκε.
«Στα πλαίσια της αναβάθμισης που πρόσφατα ενεργοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2022, λειτουργούσε και λειτουργεί η σηματοδότηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα η οποία μέσω του τοπικού πίνακα χειρισμού στο Σταθμό της Λάρισας έχει τη δυνατότητα χάραξης διαδρομής στο Σταθμό της Λάρισας με κατεύθυνση τους Νέους Πόρους (χωρίς ενδείξεις φωτοσημάτων) και με τη δυνατότητα παρακολούθησης των συρμών σε μία απόσταση περίπου 5 χιλιομέτρων μετά και 3 χιλιόμετρα πριν από το Σταθμό της Λάρισας».
Με την τελευταία αναφορά ο ΟΣΕ ουσιαστικά επαναλαμβάνει ότι εφόσον είχαν τηρηθεί τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα ασφαλείας από τον σταθμάρχη, θα υπήρχε περιθώριο «διόρθωσης» καθώς ο τοπικός πίνακας χειρισμού δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης των συρμών για μια απόσταση ασφαλείας.
Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα ο κ. Ραγκούσης ύστερα από συνομιλίες που είχε με εν ενεργεία σταθμάρχες, είχει καταγγείλει ότι «η τηλεδιοίκηση υπήρχε και λειτουργούσε στο σταθμό της Λάρισας μέχρι το καλοκαίρι του 2019, όπου και ξέσπασε μια πυρκαγιά στον σταθμό Ζαχάρεως και αυτή η πυρκαγιά είχε ως αποτέλεσμα από τότε να τερματιστεί η λειτουργία της τηλεδιοίκησης».
Προσέθεσε ότι «εκείνη την εποχή η τηλεδιοίκηση είχε προβλήματα εξαιτίας διαφόρων περιστατικών κλοπών κατά μήκος της διαδρομής. Αλλά υπήρχε τηλεδιοίκηση και έδινε την δυνατότητα στον σταθμό της Λάρισας να ”βλέπει” σε μια πολύ μεγάλη απόσταση λίγο πριν το Πλατύ της Ημαθίας για περίπου 110 χιλιόμετρα». Αυτό σημαίνει πως «όσο ήταν σε λειτουργία το σύστημα της τηλεδιοίκησης, δηλαδή μέχρι το καλοκαίρι του 2019, ο σταθμός της Λάρισας δεν ήταν ”τυφλός”, αλλά μπορούσε να παρακολουθεί την πορεία και την εξέλιξη της πορείας των τρένων» σημείωσε.
Παράλληλα ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε στην ύπαρξη και σταθμάρχη τηλεδιοίκησης έως το 2019: «Στη διάρκεια -όπως μας εξηγήθηκε- του συνόλου του 24ωρου κάθε μέρα, είχαμε δύο σταθμάρχες. Έναν συμβατικό σταθμάρχη και έναν δεύτερο, παράλληλα με τον πρώτο σταθμάρχη, τον σταθμάρχη της τηλεδιοίκησης. Αυτό σταμάτησε, όπως ενημερωθήκαμε, τον Ιούλιο του 2019».
Η ανακοίνωση του ΟΣΕ δεν έκανε καμία αναφορά στον δευτερο σταθμάρχη, ενώ δεν απάντησε και στις αιτιάσεις του κ. Ραγκούση, ο οποίος εξέφρασε – όπως είπε - «μια εύλογη απορία»: «πώς είναι δυνατόν με μια πυρκαγιά στον σταθμό Ζάχαρη από το καλοκαίρι του 2019 να μην αποκαταστάθηκε το συντομότερο δυνατόν η ζημιά, και να φτάνουμε σήμερα, από το καλοκαίρι του 2019 και μετά να λειτουργεί χωρίς τηλεδιοίκηση ο σταθμός της Λάρισας και με έναν σταθμάρχη αντί για δύο;»
Ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε ότι αυτά «είναι πολύ σοβαρά νέα δεδομένα», προσθέτοντας ότι «δεν είμαστε εισαγγελείς, ούτε κάνουμε έρευνα, αλλά έχει μεγάλη σημασία να διαλευκάνουμε την υπόθεση».
Διαβάστε ακόμα στο ethnos.gr