Το Μετρό της Αθήνας «σβήνει» τα 23 κεράκια φέτος, με φιλόδοξα και δημιουργικά πλάνα.
Το δίκτυο του Μετρό σχεδιάζεται με πάνω από 110 σταθμούς στην Αθήνα με 35 νέους σταθμούς σε 9 επεκτάσεις. Ύστερα από μια δεκαετία όπου τα έργα του επικεντρώθηκαν γύρω από την επέκταση της γραμμής 3 στον Πειραιά και την προσπάθεια έναρξης υλοποίησης της γραμμής 4, νέοι στόχοι φαίνεται να τίθενται για τα επόμενα χρόνια.
Στόχος αποτελεί η διασύνδεση με άλλα μέσα, η επέκταση του δικτύου και η δημιουργία νέων πόλων ανάπτυξης στην πρωτεύουσα. Τα νέα έργα του Μετρό στοχεύουν να κάνουν την Αθήνα μια πιο φιλική πόλη για τους πολίτες και τους επισκέπτες της.
Εκτιμάται ότι μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης της γραμμής 3 και των 15 νέων σταθμών της γραμμής 4, το αθηναϊκό δίκτυο θα φτάσει τους 86 περίπου σταθμούς. Με τις νέες επεκτάσεις που βρίσκονται σε φάση υλοποίησης ή σχεδιασμού, η Αθήνα στοχεύει πλέον να ξεπεράσει κατά πολύ τους 100 σταθμούς.
Πιο συγκεκριμένα, 9 επεκτάσεις με 35 νέους σταθμούς έχουν ενταχθεί στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Αττικό Μετρό. Με αυτές τις επεκτάσεις ολοκληρώνονται οι γραμμές 2 και 4, ενώ δημιουργείται και νέα 5η γραμμή (η οποία αυτή τη στιγμή είναι κλάδος της γραμμής 4). Έμφαση δίνεται πλέον στην επέκταση του Μετρό στα βόρεια και νότια και μάλιστα καλύπτονται σχεδόν όλοι οι Δήμοι στο μητροπολιτικό συγκρότημα.
Οι 9 νέες επεκτάσεις
Οι 9 επεκτάσεις που προχωρούν χωρίζονται σε αυτές που έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες ωρίμανσης και σε αυτές που είναι για το μέλλον. Πιο αναλυτικά, οι επεκτάσεις που ωριμάζουν αυτή τη στιγμή και έχουν προτεραιότητα είναι:
- η επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον με 3 σταθμούς
- η επέκταση της γραμμής 2 προς Γλυφάδα με 3 σταθμούς
- η επέκταση της γραμμής 4 στα δυτικά προς την Πετρούπολη με 6 σταθμούς
- το νέο παράρτημα της γραμμής 1 Θησείο-Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με το Μετρό με 4 σταθμούς
- ο κλάδος της γραμμής 4 (ή της νέας γραμμής 5) από Ευαγγελισμό προς ΠΥΡΚΑΛ με 3 σταθμούς.
Στο δεύτερο στάδιο έχουμε και αυτά τα έργα:
- η επέκταση της γραμμής 4 προς Μαρούσι-Λυκόβρυση με 10 σταθμούς στα βόρεια
- την υπογειοποίηση της γραμμής 1 στο τμήμα Φάληρο-Πειραιάς με 1 ακόμη σταθμό
- την περαιτέρω επέκταση της γραμμής 2 από Άγιο Νικόλαο έως Μενίδι με 3 σταθμούς
- η επέκταση της γραμμής 1 από Κηφισιά έως ΝΗ στον κόμβο Βαρυμπόμπης με 2 σταθμούς.
Αναλυτικά το Δίκτυο Μετρό που θα έχει πάνω από 110 σταθμούς στην Αθήνα έχει προγραμματιστεί με 35 νέους σταθμούς σε 9 επεκτάσεις είναι:
- Πρώτη προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό ήταν η βορειοδυτική επέκταση από την Ανθούπολη (Περιστέρι) μέχρι τον σταθμό Άγιος Νικόλαος στο Ίλιον.
- Οι 3 σταθμοί ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ΙΛΙΟΝ, ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ θα δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες για τις αστικές συγκοινωνίες και τη σύνδεση του δικτύου του Μετρό στις αρκετά κατοικημένες περιοχές της Πετρούπολης, του Ιλίου και του Καματερού. Η προκήρυξη του διαγωνισμού κυκλοφόρησε στις αρχές του μήνα. Το έργο αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
- Στα νότια «ωριμάζει» το έργο για την τελική επέκταση του μέσου προς το κέντρο της Γλυφάδας με τρεις σταθμούς: ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ, ΓΡ.ΛΑΜΠΡΑΚΗ, ΓΛΥΦΑΔΑ. Ο τερματικός σταθμός βρίσκεται στην πλατεία του Αγίου Κωνσταντίνου στο εμπορικό κέντρο της Γλυφάδας. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, το 2000 όταν λειτουργούσαν τα πρώτα τμήματα των γραμμών 2 και 3, στόχος ήταν να επεκταθεί το μέσο στη Γλυφάδα το 2006.
Αυτό δεν έχει επιτευχθεί ακόμη και τώρα και λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό, η επέκταση της γραμμής 2 φαίνεται να αποτελεί έργο πρώτης προτεραιότητας. Το έργο χρειάζεται μελέτη και οικονομική ωρίμανση.
Επεκτάσεις γραμμής 4
Από πέρυσι τον Ιούνιο βρίσκεται υπό κατασκευή το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 από Άλσος Βεΐκου έως Γουδή με 15 σταθμούς και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα τεθεί σε λειτουργία στο τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Η Αττικό Μετρό σχεδιάζει τώρα τις επεκτάσεις σε Πετρούπολη, Λυκόβρυση και ΠΥΡΚΑΛ.
- Προτεραιότητα φαίνεται να έχει η επέκταση από Άλσος Βεΐκου προς Πετρούπολη με 6 σταθμούς: ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ, ΠΕΥΚΑΚΙΑ, ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ, ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, ΙΛΙΟΝ, ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ. Θα καλύπτει σημαντικές περιοχές της βορειοδυτικής Αθήνας και θα συνδέει τη γραμμή 4 με τη γραμμή 1 στα Πευκάκια και με τον Προαστιακό στον Πύργο Βασιλίσσης. Οι πρώτες μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη.
- Σε διαδικασία υλοποίησης φαίνεται πάντως και το νέο παράρτημα από τον Ευαγγελισμό στο σχεδιαζόμενο Κυβερνητικό Πάρκο στις πρώην εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ. Η επέκταση περιλαμβάνει τους σταθμούς Παγκράτι, Βύρωνα, ΠΥΡΚΑΛ και εξετάζεται και η σύνδεση με τη γραμμή 2. Ουσιαστικά μιλάμε για μια νέα γραμμή με κάποιους κοινούς σταθμούς με τη γραμμή 4, αλλά το τελικό ΟΚ θα δώσει και τον τελικό σχεδιασμό γύρω από αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα γραμμή του Μετρό.
- Η μεγαλύτερη όμως επέκταση είναι αυτή που θα καλύψει την Κηφισίας που μοιάζει όλο και περισσότερο με πάρκινγκ. Οι τοπογραφικές μελέτες για την επέκταση της γραμμής 4 προς τα βόρεια. Μέσω Κηφισίας θα φτάσει στο Μαρούσι και από εκεί μέσω Πεύκης και Λυκόβρυσης θα φτάσει κοντά στην Εθνική Οδό. Οι προγραμματισμένοι σταθμοί είναι: ΚΑΤΕΧΑΚΗ, ΦΑΡΟΣ, ΦΙΛΟΘΕΗ, ΣΙΔΕΡΑ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΣΤΑΔΙΟ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ, ΟΤΕ, ΜΑΡΟΥΣΙ, ΠΕΥΚΗ, ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ.
Πρόκειται για μια μεγάλη επέκταση με 10 νέους σταθμούς που θα ολοκληρώσουν τη σύνδεση των βορείων προαστίων με το δίκτυο του Μετρό της πόλης.
Για πρώτη φορά, περιοχές όπως η Πεύκη και η Λυκόβρυση θα συνδεθούν και το μετρό θα «αγγίξει» την Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας, όπου θα γίνει μεγάλος κόμβος για όσους πηγαίνουν στην πόλη.
Αυτά τα τρία έργα χρειάζονται επί του παρόντος ωρίμανση. Αν προχωρήσουν οι μελέτες, είναι ένα έργο που θα δούμε σταδιακή ανάπτυξη τα επόμενα είκοσι χρόνια.
Γραμμή 1: Το Κέντρο Πολιτισμού Νιάρχος, η υπογειοποίηση και η επέκταση στη Βαρυμπόμπη
Στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό πάντως υπάρχουν ακόμη τρία έργα όπως φαίνεται από τον νέο χάρτη της Αττικό Μετρό.
- Το πρώτο είναι η υπογειοποίηση της γραμμής 1 από το Φάληρο προς τον Πειραιά. Μεγάλο αίτημα του Δήμου Πειραιά η βελτίωση της κυκλοφοριακής σύνδεσης με το λιμάνι και τις γύρω περιοχές. Το αντικείμενο περιλαμβάνει επίσης την προσθήκη ενός σταθμού που ονομάζεται ΚΑΜΙΝΙΑ. Οι μελέτες χρήζουν επικαιροποίησης για το έργο που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027.
- Ο δεύτερος στόχος είναι να φτάσει το Μετρό στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για δέσμευση της ελληνικής πολιτείας προς το ΙΣΝ, πάγιο αίτημα από την αρχή της κατασκευής του συγκροτήματος που σήμερα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα σημεία της πόλης για κατοίκους και επισκέπτες.
- Στην περίπτωση αυτή προκρίθηκε νέος κλάδος της γραμμής 1, με αφετηρία τον σταθμό ΘΗΣΕΟ και μέσω της οδού Θησέως, προβλέπεται να φτάσει στο ΚΠΙΣΝ. Οι σταθμοί που έχουν συμπεριληφθεί είναι: ΧΑΜΟΣΤΕΡΝΑΣ, ΔΑΒΑΚΗ, ΤΖΙΤΖΙΦΙΕΣ και ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ. Οι μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη και όπως όλα δείχνουν το έργο ίσως μπορέσει να υλοποιηθεί μέσα στην τρέχουσα δεκαετία.
- Τέλος, άλλη μια επέκταση που εξετάζεται είναι η βόρεια επέκταση της γραμμής 1 από την Κηφισιά έως τη Βαρυμπόμπη στον κόμβο της Εθνικής Οδού. Είναι μια επέκταση μεγάλης σημασίας καθώς θεωρείται ότι μπορεί να μειώσει την κίνηση στον Κηφισό και να δώσει πρόσβαση στο δίκτυο του Μετρό στις αναπτυσσόμενες αστικές περιοχές στα βόρεια της Αθήνας. Περιλαμβάνονται δύο σταθμοί: ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ και ΚΟΜΒΟΣ ΒΑΡΥΜΠΟΠΗΣ.