Κάθε Κυριακή στις 2 μ.μ. η Μαρισέλα Γκοντίνεζ, ιδιοκτήτρια της El Mesón Tequilería, ενός μεξικάνικου εστιατορίου στο Όστιν του Τέξας, γέμιζε έναν κουβά 45 λίτρων, συν έναν επιπλέον μισογεμάτο κουβά, με υπολείμματα του μπουφέ από το brunch.
Ωστόσο, πριν από μερικούς μήνες, η κα Γκοντίνεζ εγγράφηκε στην εφαρμογή Too Good To Go. Πλέον, 10 πελάτες της φεύγουν με «τσάντες- έκπληξη» με απομεινάρια φαγητού έναντι 5,99 δολαρίων η κάθε μία και στέλνει πολύ λιγότερα σκουπίδια στη χωματερή.
Οι εφαρμογές που συνδέουν τους πελάτες με τις επιχειρήσεις με υπολείμματα φαγητού έχουν αρχίσει να ανεβαίνουν. Το όραμα είναι απλό: Τα εστιατόρια και τα σούπερ μάρκετ πετούν τεράστιες ποσότητες τροφίμων κάθε μέρα. Αντί να τα πετούν, εφαρμογές όπως η Too Good To Go και το Flashfood βοηθούν τις επιχειρήσεις και τους αγοραστές να τα πουλήσουν σε μειωμένες τιμές.
Υποστηρίζουν ότι επιχειρήσεις και αγοραστές βοηθούν το περιβάλλον. Οι εφαρμογές, οι οποίες παίρνουν ένα μερίδιο από κάθε πώληση, ζητούν από τον κόσμο να «μπει στη μάχη». «Πολεμήστε ενάντια στην σπατάλη φαγητού», γράφει η περιγραφή στο Flashfood. Το Too Good To Go αποκαλεί τους χρήστες «μαχητές έναντι της σπατάλης φαγητού».
Όπως αναφέρουν σε δημοσίευμα τους οι New York Times, αντίστοιχες εφαρμογές ξεπηδούν σε ολόκληρο τον κόσμο. Στην Σιγκαπούρη, το treatsure άρχισε να πουλά απομεινάρια από μπουφέδες ξενοδοχείων. Στο Χονγκ Κονγκ, το Phenix πουλά υπολείμματα από φούρνους και εστιατόρια fast food. Το Tabete ακολουθεί παρόμοιο μοντέλο στην Ιαπωνία.
Η παραγωγή τροφίμων συνεισφέρει περίπου κατά το ένα τέταρτο με ένα τρίτο της παγκόσμιας έκλυσης εκπομπών άνθρακα. Κάθε βήμα της διαδικασίας – ανάπτυξη, θέρισμα, μετακίνηση, επεξεργασία, συσκευασίες, αποθήκευση και προετοιμασία φαγητού – εκλύει αέριους ρύπους. Όταν το φαγητό πετιέται στα σκουπίδια, έτσι γίνεται και με τους ρύπους. Και μόλις αποσυντεθεί το αχρησιμοποίητο φαγητό, εκλύει περισσότερο μεθάνιο.
«Πετάμε το 35 έως 40% του φαγητού που παράγουμε», λέει η Έμιλι Μπροντ Λάιμπ, διευθυντής στο Harvard Food Law and Policy. Ένα μεγάλο μέρος αυτού είναι αξιοποιήσιμο.
Έχοντας ξεκινήσει στο Τορόντο πριν από μερικά χρόνια, το Flashfood συνεργάζεται με τουλάχιστον 1.400 σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Όταν το φαγητό πλησιάζει στην ημερομηνία λήξης, οι λιανέμποροι το εισάγουν στο σύστημα, ώστε να πωληθεί στην μισή περίπου τιμή.
Στο Χάμοντ της Ιντιάνα, ο Τζέρι Γουός, συνταξιούχος, δήλωσε ότι συχνά ψάχνει να δει τι είναι διαθέσιμο. «Ξυπνάμε το πρωί και ξέρετε οι περισσότεροι κοιτούν τους λογαριασμούς τους στα social media. Εμείς κοιτάμε το Flashfood», δήλωσε.
Το Too Good To Go προσπάθησε να δείξει ότι η αγορά υπολειμμάτων είναι ωραία ασχολία. Οι πελάτες σε 12 πόλεις των ΗΠΑ μπορούν να ελέγξουν εστιατόρια και καταστήματα, έπειτα να κλείσουν «τσάντες-έκπληξη» που κοστίζουν μεταξύ 4 και 6 δολαρίων και περιέχουν τρόφιμα που αρχικά κόστιζαν τρεις φορές περισσότερο. Κάποιοι χρήστες αναρτούν βίντεο με τις αγορές τους στο TikTok.
Το Too Good To Go είναι πιο δημοφιλές στην Ευρώπη, όπου λειτουργεί σε 15 χώρες.
Αρκετοί ειδικοί στην σπατάλη τροφίμων δήλωσαν αισιόδοξοι ότι αυτές οι εφαρμογές θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μείωση του φαγητού που στέλνεται σε χωματερές. Και παρότι αυτές οι ομάδες συχνά αναδρομολογούν το αχρείαστο φαγητό από εστιατόρια και καταστήματα σε κοινοτικές κουζίνες, «υπάρχει χώρος για συνύπαρξη όλων αυτών των λύσεων», δήλωσε ο Λορένζο Μακαλούζο, επικεφαλής ανάπτυξης το Κέντρο ΟικοΤεχνολογίας, μίας ΜΚΟ που εστιάζει στο εν λόγω θέμα. «Δυστυχώς, υπάρχει υπερβολικά μεγάλη σπατάλη εκεί έξω».