CLOSE

Breaking news

Πάρος
A

Στον επαρχιακό δρόμο από την Μάρπησσα προς Παροικιά, λίγο πριν από την στροφή προς την κοσμική Νάουσα στην Πάρο, η κάμερα του ΑΠΕ-ΜΠΕ στράφηκε σε μια οικογενειακή επιχείρηση που αποφάσισε να πάει κόντρα στην νοοτροπία «επένδυση μόνο στον τουρισμό» και να ρισκάρει «με μοναδικό όπλο την ποιότητα» .

Στόχος τους να κερδίσουν από εδώ, όχι μόνο την αγορά του νησιού αλλά ολόκληρης της Ελλάδας φτάνοντας μάλιστα και σε εξαγωγές στο εξωτερικό. Διάλεξαν μάλιστα, ως όνομα της επιχείρησης και των προϊόντων, το νησί «Κέρος» με την μεγάλη αρχαιολογική ιστορία στο τρίγωνο Νάξου-Κουφονησίου-Αμοργού, ως σύμβολο της κυκλαδίτικης γαστρονομίας.

   Πρόκειται για ένα succes story καθώς η κρίση των προηγούμενων χρόνων ανάγκασε πολλά νεαρά ζευγάρια που δεν έβρισκαν εργασιακή απασχόληση στην Αθήνα με βάση τις σπουδές τους, να επιστρέψουν μόνιμα στην Πάρο, λόγω καταγωγής τουλάχιστον ενός εκ των δύο. ΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ δίνει στη δημοσιότητα σήμερα ένα πρώτο τηλεοπτικό αφιέρωμα με χαρακτηριστικές προσωπικές ιστορίες. Το σενάριο και σκηνοθεσία υπογράφει ο δημοσιογράφος Γιώργος Κουβαράς.

Νάουσα Πάρος

      Η διατροφολόγος και ο καλλιεργητής

      Η Φανή Ρούσου κατάγεται από την Πάρο και είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος. Ο σύζυγος Μάνος Σταυριανός, γεννήθηκε και μεγάλωσε απέναντι στην Νάξο και αντικείμενο του ήταν οι καλλιέργειες. Αποφάσισαν να συνδυάσουν τις γνώσεις τους και να δημιουργήσουν ένα εργαστήριο παραγωγής υγιεινών, μοναδικών προϊόντων, που δύσκολα βρίσκει ο καταναλωτής στα Σούπερ Μάρκετ. Μαζί με το εργαστήριο , υπάρχει και ένας εκθεσιακός επισκέψιμος χώρος διάθεσης των προϊόντων τους φτιαγμένος με μεράκι.

   Θέτουμε ευθέως το ερώτημα : Μιλάτε για ποιότητα αλλά πώς την εξασφαλίζετε;

   «Το μυστικό βρίσκεται στην καλλιέργεια. Οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε είναι αποκλειστικά παριανές και κυκλαδίτικες, και συνεργαζόμαστε με τοπικούς παραγωγούς από την Πάρο και τις υπόλοιπες Κυκλάδες. Οι πρώτες ύλες είναι διαλεκτές, τις μεταποιούμε και βγάζουμε αυτό το αποτέλεσμα που βλέπουμε ότι αρέσει και εκτιμά ο κόσμος», απαντά ο Μάνος Σταυριανός.

   «Όλα τα προϊόντα είναι χωρίς ζάχαρη, διευκρινίζει η διατροφολόγος σύζυγος του Φανή Ρούσου, χρησιμοποιούμε φυσικές γλυκαντικές ουσίες, είτε μέλι είτε πετιμέζι, χυμό σταφυλιού για να μπορέσουμε να δώσουμε τη γλυκύτητα που χρειάζεται και βέβαια δεν έχουμε συντηρητικά».

   «Βρισκόμαστε στην Πάρο τα τελευταία 5 χρόνια, επισημαίνει η κ. Ρούσου, κάνοντας στην ουσία το όνειρο μας πραγματικότητα, που ήταν να πραγματοποιήσουμε το εργαστήριο με τα δικά μας προϊόντα τα οποία θα αναδείξουν και τα τοπικά προϊόντα του νησιού και των Κυκλάδων γενικότερα, και με σωστές υγιεινές συνταγές λόγω του επαγγέλματος μου».

   Τα προϊόντα

   Κάνουμε ένα γύρο μέσα στον εκθεσιακό χώρο και ο Μάνος Σταυριανός μας παρουσιάζει ενδεικτικά κάποια προϊόντα: Ταχίνι με μέλι, πετιμέζι μούρου «που βρίσκεται μόνο εδώ, και βγαίνει σε συλλεκτικές συσκευασίες», μαρμελάδες βερίκοκο, μαρμελάδες πορτοκάλι, με παριανή πρώτη ύλη, όπως μαρμελάδες ελιά και ντομάτα. «Τα δύο τελευταία είναι ένας κωδικός που φεύγει πάρα πολύ και συνοδεύεται άψογα σε πλατό τυριών».

   Άλλες ιδιαιτερότητες προϊόντων είναι τα κριτσίνια από παντζάρι «που καλλιεργούμε εμείς όπως ελιές και παριανή κάπαρη, το μπαλσάμικο, φυσικό προϊόν χωρίς ζάχαρη όπως και η κέτσαπ με μέλι»

    «Φτιάξαμε το εργαστήριο για να έχει παραγωγή 365 ημέρες το χρόνο. Δεν θέλουμε να δουλέψουμε απλά τρεις μήνες την σεζόν του καλοκαιριού» υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Φανή Ρούσου και προσθέτει: «Δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι φευγαλέο. Είναι κάτι που έχουμε δουλέψει πάρα πολύ μέσα από αυτό. Έχουμε γερές βάσεις γιατί εγώ ως επαγγελματίας διαιτολόγος και ο σύζυγος στις καλλιέργειες μπορούμε να υποστηρίξουμε και καλή ποιότητα αλλά και ένα αποτέλεσμα το οποίο μπορεί να απευθυνθεί σε όλους και με γνώσεις. Μπορώ δηλαδή να υποστηρίξω και να δώσω κατευθυντήριες οδηγίες ως διατροφολόγος πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον καταναλωτή».

    Με δυσκολίες οι επιδοτήσεις

   Τέτοιες πρωτοβουλίες και παρόμοιες μικρές επιχειρήσεις εντάσσονται σε προγράμματα κοινοτικών επιδοτήσεων;

   «Ναι εδώ είμαστε με ΕΣΠΑ, μας απαντά ο Μάνος Σταυριανός, όμως το ΕΣΠΑ είναι για λίγους δεν είναι για πολλούς. Γιατί πρέπει πρώτα να έχεις εξασφαλίσει το ποσό της επένδυσης, να το δαπανήσεις και μετά να το εισπράξεις. Αυτό είναι πολύ δύσκολο για μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Πρέπει το κράτοε σε αυτήν την περίπτωση να λειτουργήσει λίγο διαφορετικά ώστε να βοηθηθούν όλοι. Εμείς για παράδειγμα ξεκινήσαμε εδώ από το 2017, ουσιαστικά ανοίξαμε το 2020. Δεν εισπράξαμε τρία χρόνια λόγω δυσκολιών, δεν εισέπραξε και το κράτος. Αν ήταν πιο εύκολα τα πράγματα θα υπήρχε μια καλύτερη win-win συνεργασία».

    Η επιχείρηση στοχεύει πάντως σιγά σιγά να ξεκινήσει κάποιες δειλές εξαγωγές στο εξωτερικό.

   Η κρέμα λαδολέμονο μας λέει ο κ.Σταυριανός, έχει ζητηθεί και από την Αμερική και από το Ντουμπάϊ. Ευελπιστούμε να το κάνουμε εξαγωγή από το χειμώνα που έρχεται».

   Από φυσικομαθηματικός μελισσουργός

   Στην επιχείρηση θα συναντήσουμε την Ελισσάβετ Μπογιατζή η οποία εκθέτει και στα ράφια του ΚΕΡΟΣ τα δικά της προϊόντα. Η Ελισσάβετ σπούδασε φυσικομαθηματικός και μέχρι το 2013 έψαχνε δουλειά στην Αθήνα. Η μνημονιακή κρίση δεν άφηνε πολλά περιθώρια και έτσι επέστρεψε με τον σύζυγο της στον τόπο καταγωγής. Στον Κώστο της Πάρου. Αποφάσισαν να επενδύσουν στην μελισσουργία.

   «Ήταν μελισσοκόμος ο πατέρας μου, ας ξεκινήσουμε από εκεί. Ήταν μελισσοκόμος και ο πατέρας του οπότε είμαστε η τρίτη γενιά μελισσοκόμοι. Πήραμε λοιπόν την απόφαση να ασχοληθούμε με τα μελίσσια εφόσον αποφασίσαμε να έρθουμε μόνιμα στην Πάρο. Παράγουμε κυρίως μέλι θυμαρίσιο, το οποίο είναι μοναδικό προϊόν. Το δικό μας μέλι έχει πάρει βραβεία αρκετά συνεχόμενα χρόνια σε διαγωνισμούς του εξωτερικού. Αλλά παράγουμε επίσης μέλι ανθέων, μέλι ερείκης. Αλλά με βάση τα προϊόντα της μέλισσας έχουμε κάνει μια σειρά καλλυντικών φυσικών, και παράλληλα παράγουμε κάποια ποσότητα παριανό κρασί από γλυκό λιαστό σταφύλι».

    Για την νεαρή μελισσοκόμο οι στόχοι είναι μεγάλοι και ξεπερνούν τα σύνορα της Πάρου.

    «Ο στόχος μας είναι το εξωτερικό ουσιαστικά. Η τοπική αγορά είναι καλή αγορά και λόγω αύξησης του τουρισμού υπάρχει ξένος κόσμος που αναζητά το μέλι μας. Έρχεται το ψάχνει και το βρίσκει. Αλλά δουλεύουμε και στην κατεύθυνση να φεύγει μια ποσότητα σε εξαγωγές στο εξωτερικό όπου υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση και η αγορά μπορεί να δώσει και περισσότερα χρήματα».

    Η Ελισσάβετ Μπογιατζή σήμερα ετοιμάζει έναν μεγάλο εκθεσιακό χώρο για τα προϊόντα της στον Κώστο όπου φιλοδοξεί να γίνονται σεμινάρια για την μελισσοκομία αλλά που θα τη βοηθήσει να αναπτύξει παραπέρα την παραγωγή της.

   Επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι είναι επιλέξιμη η επιχείρηση της για το ΕΣΠΑ ωστόσο θεωρεί «ότι είναι τεράστια η γραφειοκρατία που απαιτείται, ελπίζοντας ωστόσο ότι θα τα καταφέρουν».

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις