Τη Δευτέρα, 30 Σεπτεμβρίου 2024, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, σύμφωνα με πληροφορίες του Proson.gr, το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για το ΑΣΕΠ που φέρει τον τίτλο «Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ, σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες του Proson.gr, το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου που θα εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή θα έχει ορισμένες διαφορές από το κείμενο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Οι διαφορές έχουν να κάνουν με τους περιορισμούς που θα έχουν οι υποψήφιοι και την μοριοδότηση των επιτυχόντων τόσο του 1ου όσο και του 2ου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού.
Θυμίζουμε ότι στο σχέδιο νόμου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση προβλέπεται η ενίσχυση της μοριοδότησης των υποψηφίων βάσει του κριτηρίου της εντοπιότητας ενώ εισέρχεται για πρώτη φορά ποινή αποκλεισμού για όσους διορίζονται αλλά δεν αποδέχονται τη θέση τους. Η ποινή αποκλεισμού σύμφωνα με το σχέδιο νόμου φτάνει έως και τα 3 έτη.
Στο νομοσχέδιο επίσης υπάρχει άρθρο που ορίζει την επίσπευση των προθεσμιών διορισμού των επιτυχόντων των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ καθώς και την προθεσμία των αναπληρώσεων, στην περίπτωση που κάποιος δεν αποδεχτεί τη θέση. Υπάρχει επίσης δεκαετής περιορισμός στους νεοδιόριστους υπαλλήλους που θέλουν να συμμετάσχουν σε άλλο διαγωνισμό του δημοσίου.
Αναλυτικά τα κύρια σημεία του νομοσχεδίου, σύμφωνα με το κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης:
Ποινή αποκλεισμού
Ποινή αποκλεισμού πρόκειται να λαμβάνουν από εδώ και στο έξης όσοι κρίνονται επιτυχόντες σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ αλλά δεν αποδέχονται τον διορισμό τους. Η ποινή προβλέπει τον αποκλεισμό των υποψηφίων που δεν αποδέχονται τον διορισμό τους για 3 ολόκληρα έτη. Όσοι δηλαδή δεν αποδέχονται διορισμό δεν θα μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή για 3 χρόνια σε καμία προκήρυξη του δημοσίου τόσο για μόνιμο όσο και για εποχικό προσωπικό.
Ειδικότερα, στο Άρθρο 9 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι οι διοριστέοι των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ καθώς και Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικο που δεν αποδέχονται τον διορισμό τους ή αποδέχονται και δεν προσέρχονται να αναλάβουν υπηρεσία ή παραιτούνται μέσα σε 12 μήνες από την ημερομηνία πρόσληψης ή διορισμού τους, δεν επιτρέπεται να συμμετάσχουν για 3 έτη σε διαδικασίες πλήρωσης θέσεων μόνιμου προσωπικού και προσωπικού με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου.
Διπλασιασμός της εντοπιότητας
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τον διπλασιασμό των μορίων της εντοπιότητας και έτσι ορισμένοι υποψήφιοι θα έχουν μπόνους έως +40 μόρια. Επιπλέον προβλέπει ότι οι υποψήφιοι που διορίζονται κάνοντας χρήση της εντοπιότητας δεσμεύονται να υπηρετήσουν επί μία τουλάχιστον δεκαπενταετία (μέχρι σήμερα ισχύει 10ετία) στους φορείς που θα διοριστούν και εντός της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας ή του Δήμου ή του νησιού αντίστοιχα.
Συγκεκριμένα τα μόρια της εντοπιότητας αυξάνονται στα 40 (από 20) για τους μόνιμους κατοίκους των:
- Νησιωτικών δήμων ανεξαρτήτως πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής, με εξαίρεση τους Δήμους της Περιφέρειας Κρήτης και της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Στην παρούσα υποπερίπτωση συμπεριλαμβάνονται οι Δήμοι Σκύρου και Γαύδου, καθώς και οι Δήμοι των νήσων Κέρκυρας, Σάμου, Λέσβου και Κεφαλλονιάς.
- Μικρών ηπειρωτικών και μικρών ορεινών Δήμων, καθώς και των Δήμων που υπάγονται στην έννοια των ορεινών Δήμων του άρθρου 2Β του v. 3852/2010 (Α’ 87), εφόσον έχουν πληθυσμό έως είκοσι πέντε χιλιάδες (25.000) κατοίκους.
- Δήμων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και του Δήμου Μεγαλόπολης της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Επιπλέον τα μόρια της εντοπιότητας αυξάνονται στα 20 (από 10) για τους μόνιμους κατοίκους των μεσαίων ηπειρωτικών Δήμων όλης της χώρας και των Δήμων των Περιφερειακών Ενοτήτων Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας της Περιφέρειας Ηπείρου, Πέλλας, Κιλκίς και Σερρών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, εφόσον δεν ανήκουν στους Δήμους της περ. στ. Από την κατηγορία αυτή εξαιρούνται οι Δήμοι της Περιφέρειας Αττικής και οι Δήμοι της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Επίσπευση διαδικασιών διορισμού / αναπληρώσεων
Σύμφωνα με το Άρθρο 10 του νομοσχεδίου οι διοριστέοι θα πρέπει εντός προθεσμίας 15 ημερών από τη δημοσίευση του ονόματος τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως να δηλώσουν σε ειδική πλατφόρμα την πρόθεση αποδοχής ή μη της θέσης διορισμού/πρόσληψης.
Μέσα σε 10 ημέρες από τη διάθεση των διοριστέων/προσληπτέων, κάθε φορέας καλεί τους διατεθέντες σε αυτό να υποβάλουν μέσα σε 15 ημέρες (αντί για 20) τα απαιτούμενα, κατά τις οικείες διατάξεις, δικαιολογητικά διορισμού.
Ο διορισμός ή η πρόσληψη είναι υποχρεωτικός/ή, πραγματοποιείται μέσα σε 20 ημέρες (αντί για 30) από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δικαιολογητικών και γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για κάθε φορέα.
Μετά από την έκδοση πράξης διορισμού ή πρόσληψης, ο οικείος φορέας υποχρεούται να αποστείλει στο ΑΣΕΠ αντίγραφο της πράξης ανάληψης υπηρεσίας και να διενεργήσει εντός 3 μηνών αυτεπάγγελτο έλεγχο της γνησιότητας των δικαιολογητικών που έχει υποβάλει ο υποψήφιος και είναι απαραίτητα για τον διορισμό του, ή επηρεάζουν την κατάταξή του κατά τη διαδικασία διορισμού ή τη βαθμολογική και μισθολογική κατάταξή του μετά από τον διορισμό.
Εφόσον κάποιος υποψήφιος δηλώσει ότι δεν προτίθεται να αποδεχθεί τη θέση διορισμού/πρόσληψης το ΑΣΕΠ προβαίνει στην αναπλήρωση των μη αποδεχομένων θέσεων.
Δεκαετής περιορισμός στους νεοδιόριστους υπαλλήλους
Σύμφωνα με το Άρθρο 7 του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών για το ΑΣΕΠ, που βρίσκεται αναρτημένο σε δημόσια διαβούλευση, οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν δικαίωμα συμμετοχής στον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό μετά από την παρέλευση 10ετίας από την ημερομηνία διορισμού ή πρόσληψής τους.
Eξαίρεση, ωστόσο, αποτελεί η συμμετοχή των δημοσίων υπαλλήλων σε διαδικασία πλήρωσης θέσεων κατηγορίας ανώτερης αυτής του διορισμού ή της πρόσληψής τους.
Το συγκεκριμένο Άρθρο έχει συγκεντρώσει πλήθος σχολίων, με τους πολίτες να σημειώνουν ότι «σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ». Να σημειώσουμε ότι σχετική διάταξη για τους δημόσιους υπαλλήλους υπάρχει ήδη, μόνο που τους αποκλείει από τον γραπτό διαγωνισμό για μία 5ετία από την ημερομηνία διορισμού τους.
Ηλεκτρονικά οι αιτήσεις ΙΔΟΧ
Μία ακόμα καινοτομία που εισάγει το νομοσχέδιο αφορά τις αιτήσεις για την πρόσληψη προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, οι οποίες γίνονται πλέον ηλεκτρονικές. Μέχρι σήμερα οι υποψήφιοι που συμμετέχουν σε διαγωνισμούς ΙΔΟΧ πρέπει να στείλουν την αίτηση και τα δικαιολογητικά τους σύμφωνα με τον τρόπο που επιθυμεί ο εκάστοτε φορέας.
Το νομοσχέδιο ωστόσο προβλέπει ότι στο άμεσο μέλλον το σύνολο της διαδικασίας πλήρωσης θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου θα διενεργείται μέσω κεντρικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής αιτήσεων και δικαιολογητικών, την οποία αναπτύσσει και διαχειρίζεται το υπουργείο Εσωτερικών για τον σκοπό αυτόν. Στην πλατφόρμα θα έχουν πρόσβαση οι υποψήφιοι, το ΑΣΕΠ, καθώς και οι αρμόδιοι φορείς στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.
Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ως άνω κεντρικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο τρόπος υποβολής αιτήσεων και δικαιολογητικών θα συνεχίσει να καθορίζεται από το ΑΣΕΠ, σε συνεργασία με τον εκάστοτε φορέα (πχ Δήμο).
Δείτε ΕΔΩ όλο κείμενο από το σχέδιο νόμου, όπως τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.