Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε χτες, αργά το βράδυ, από το υπουργείο Εσωτερικών το νομοσχέδιο που αναμένεται, μεταξύ άλλων, να επιταχύνει τις διαδικασίες πρόσληψης στο δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ. Τι προβλέπει όμως το νομοσχέδιο και κατά πόσο τελικά πρόκειται να επιταχυνθούν οι προσλήψεις;
Αρχικά να σημειωθεί ότι το σχέδιο νόμου δεν προβλέπει τίποτα για τον μεγάλο «βραχνά» της Ανεξάρτητης Αρχής, δηλαδή για τα δικαιολογητικά των υποψηφίων. Αρχικά είχε ειπωθεί από τον υπουργό Εσωτερικών, Θοδωρή Λιβάνιο, ότι το σχέδιο νόμου θα έχει να κάνει με την διασύνδεση της πλατφόρμας του ΑΣΕΠ με τις υπόλοιπες υπηρεσίες του δημοσίου ώστε να επιταχυνθεί η άντληση αλλά και ο έλεγχος των δικαιολογητικών.
Ωστόσο, τέτοια διάταξη στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει και η επιτάχυνση των προσλήψεων επιδιώκεται μέσω ποινών αποκλεισμού, διπλασιασμού των μορίων της εντοπιότητας και επίσπευση της προθεσμίας διορισμού / ανάληψης υπηρεσίας από τους επιτυχόντες.
Αναλυτικά τα κύρια σημεία του νομοσχεδίου που θα προσπαθήσουν να επιταχύνουν τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ.
1. Επίσπευση διαδικασιών διορισμού / αναπληρώσεων
Σύμφωνα με το Άρθρο 10 του νομοσχεδίου οι διοριστέοι θα πρέπει εντός προθεσμίας 15 ημερών από τη δημοσίευση του ονόματος τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως να δηλώσουν σε ειδική πλατφόρμα την πρόθεση αποδοχής ή μη της θέσης διορισμού/πρόσληψης.
Μέσα σε 10 ημέρες από τη διάθεση των διοριστέων/προσληπτέων, κάθε φορέας καλεί τους διατεθέντες σε αυτό να υποβάλουν μέσα σε 15 ημέρες (αντί για 20) τα απαιτούμενα, κατά τις οικείες διατάξεις, δικαιολογητικά διορισμού.
Ο διορισμός ή η πρόσληψη είναι υποχρεωτικός/ή, πραγματοποιείται μέσα σε 20 ημέρες (αντί για 30) από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δικαιολογητικών και γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για κάθε φορέα.
Μετά από την έκδοση πράξης διορισμού ή πρόσληψης, ο οικείος φορέας υποχρεούται να αποστείλει στο ΑΣΕΠ αντίγραφο της πράξης ανάληψης υπηρεσίας και να διενεργήσει εντός 3 μηνών αυτεπάγγελτο έλεγχο της γνησιότητας των δικαιολογητικών που έχει υποβάλει ο υποψήφιος και είναι απαραίτητα για τον διορισμό του, ή επηρεάζουν την κατάταξή του κατά τη διαδικασία διορισμού ή τη βαθμολογική και μισθολογική κατάταξή του μετά από τον διορισμό.
Εφόσον κάποιος υποψήφιος δηλώσει ότι δεν προτίθεται να αποδεχθεί τη θέση διορισμού/πρόσληψης το ΑΣΕΠ προβαίνει στην αναπλήρωση των μη αποδεχομένων θέσεων.
2. Διπλασιασμός της εντοπιότητας
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τον διπλασιασμό των μορίων της εντοπιότητας και έτσι ορισμένοι υποψήφιοι θα έχουν μπόνους έως +40 μόρια. Επιπλέον προβλέπει ότι οι υποψήφιοι που διορίζονται κάνοντας χρήση της εντοπιότητας δεσμεύονται να υπηρετήσουν επί μία τουλάχιστον δεκαπενταετία (μέχρι σήμερα ισχύει 10ετία) στους φορείς που θα διοριστούν και εντός της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας ή του Δήμου ή του νησιού αντίστοιχα.
Συγκεκριμένα τα μόρια της εντοπιότητας αυξάνονται στα 40 (από 20) για τους μόνιμους κατοίκους των:
- Νησιωτικών δήμων ανεξαρτήτως πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής, με εξαίρεση τους Δήμους της Περιφέρειας Κρήτης και της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Στην παρούσα υποπερίπτωση συμπεριλαμβάνονται οι Δήμοι Σκύρου και Γαύδου, καθώς και οι Δήμοι των νήσων Κέρκυρας, Σάμου, Λέσβου και Κεφαλλονιάς.
- Μικρών ηπειρωτικών και μικρών ορεινών Δήμων, καθώς και των Δήμων που υπάγονται στην έννοια των ορεινών Δήμων του άρθρου 2Β του v. 3852/2010 (Α’ 87), εφόσον έχουν πληθυσμό έως είκοσι πέντε χιλιάδες (25.000) κατοίκους.
- Δήμων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και του Δήμου Μεγαλόπολης της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Επιπλέον τα μόρια της εντοπιότητας αυξάνονται στα 20 (από 10) για τους μόνιμους κατοίκους των μεσαίων ηπειρωτικών Δήμων όλης της χώρας και των Δήμων των Περιφερειακών Ενοτήτων Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας της Περιφέρειας Ηπείρου, Πέλλας, Κιλκίς και Σερρών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, εφόσον δεν ανήκουν στους Δήμους της περ. στ. Από την κατηγορία αυτή εξαιρούνται οι Δήμοι της Περιφέρειας Αττικής και οι Δήμοι της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
3. Ποινή αποκλεισμού
Ποινή αποκλεισμού πρόκειται να λαμβάνουν από εδώ και στο έξης όσοι κρίνονται επιτυχόντες σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ αλλά δεν αποδέχονται τον διορισμό τους. Η ποινή προβλέπει τον αποκλεισμό των υποψηφίων που δεν αποδέχονται τον διορισμό τους για 3 ολόκληρα έτη. Όσοι δηλαδή δεν αποδέχονται διορισμό δεν θα μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή για 3 χρόνια σε καμία προκήρυξη του δημοσίου τόσο για μόνιμο όσο και για εποχικό προσωπικό.
Ειδικότερα, στο Άρθρο 9 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι οι διοριστέοι των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ καθώς και Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικο που δεν αποδέχονται τον διορισμό τους ή αποδέχονται και δεν προσέρχονται να αναλάβουν υπηρεσία ή παραιτούνται μέσα σε 12 μήνες από την ημερομηνία πρόσληψης ή διορισμού τους, δεν επιτρέπεται να συμμετάσχουν για 3 έτη σε διαδικασίες πλήρωσης θέσεων μόνιμου προσωπικού και προσωπικού με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου.
Δείτε ΕΔΩ όλο το σχέδιο νόμου που θα παραμένει σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024 και ώρα 22:30.