Breaking news

Παπαϊωάννου
A

Μία συνέντευξη εφ' όλης της ύλης παραχώρησε στο Proson.gr ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ κ. Θάνος Παπαϊωάννου όπου μίλησε για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών στα σχολεία αλλά την απορρόφηση των επιτυχόντων του πρώτου γραπτού πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού. 

Ο κ. Παπαϊωάννου αναφέρθηκε επίσης στις παθογένειες της Ανεξάρτητης Αρχής και τις προσπάθειες που γίνονται για να διορθωθούν, το νέο νομοσχέδιο που ετοιμάζει το υπουργείο Εσωτερικών αλλά και για την «επόμενη ημέρα» του ΑΣΕΠ. 

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη:

Το ΑΣΕΠ πρόσφατα εξέδωσε τους πίνακες οριστικής κατάταξης των εκπαιδευτικών της γενικής παιδείας. Πώς σχολιάζετε τη διαδικασία που προβλέπει ο νόμος;

Εισαγωγικά, να πω ότι η έκδοση των οριστικών αποτελεσμάτων για τη γενική παιδεία ταυτόχρονα με τα προσωρινά για τον γραπτό διαγωνισμό (3ΓΒ) ήταν ένας άθλος του στελεχιακού δυναμικού του ΑΣΕΠ. Στην ερώτησή σας τώρα. Η διαδικασία είναι περίπλοκη και ενίοτε προβληματική. Ενδεικτικά αναφέρω ότι οι υποψήφιοι δηλώνουν τα προσόντα τους σε δύο φορείς (ΥΠΑΙΘΑ και ΑΣΕΠ), κατατάσσονται με περίπλοκα και δυσχερώς αποδείξιμα κριτήρια ενώ είναι ασαφές το πλαίσιο για ορισμένες ειδικότητες. Ελέγχουμε τα δικαιολογητικά 200.000 εκπαιδευτικών οι περισσότεροι από τους οποίους δεν θα διοριστούν πριν περάσουν πολλά χρόνια. Tο τελευταίο πεντάμηνο εξετάσαμε 6.700 ενστάσεις για τη γενική παιδεία όταν για τον γραπτό διαγωνισμό του 2023 που αφορά σε όλο το δημόσιο εξετάζουμε λιγότερες από 1.000. Μετά από σχετική μας πρόταση, στελέχη του Παιδείας συνεργάζονται με δικά μας για να  υποβάλουν  προτάσεις απλοποίησης και επιτάχυνσης. Ελπίζω να έχουμε αποτελέσματα σύντομα.

Πώς θα αξιοποιηθούν οι επιτυχόντες του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού;

Η επιτάχυνση στις προσλήψεις επιβάλλει, μεταξύ άλλων, να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό τους υποψηφίους που πέρασαν τη βάση στον γραπτό διαγωνισμό του 2023.  Οι προσλήψεις ΠΕ του 2024 θα γίνουν από τη δεξαμενή του γραπτού διαγωνισμού ενώ η εισήγησή μας προς το ΥΠΕΣ είναι να ισχύσει αυτό και για τις περισσότερες προσλήψεις του 2025. Πιστεύω ότι η τελική απόφαση θα είναι θετική. Κι αυτό όχι γιατί επιτυχών σημαίνει και διοριστέος (δεν συμφωνώ με αυτό) αλλά επειδή έτσι  επιβάλλει σε αυτή τη φάση το συμφέρον της διοίκησης. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν μπορεί να γίνει για τους υποψηφίους ΤΕ όπου όσοι πέρασαν τη βάση είναι πολύ λιγότεροι από τις θέσεις και έτσι θα χρειασθεί νέος διαγωνισμός για πολλές θέσεις ακόμη και του 2024.

Γίνεται κριτική στο ΑΣΕΠ για καθυστερήσεις στις προσλήψεις. Τι έχετε να πείτε;

Τα αίτια είναι πολλά. Για να ξεκινήσω με τα θέματα του ΑΣΕΠ, επείγει η αναβάθμιση του πληροφορικού μας συστήματος (που υλοποιούμε) και η απαγκίστρωσή μας από μια δικαστική λογική έκδοσης αποφάσεων δεκάδων σελίδων ακόμη και για προδήλως αβάσιμες ενστάσεις. Έχουμε κάνει βήματα σε αμφότερες τις  κατευθύνσεις αλλά έχουμε δρόμο μπροστά μας. Υπάρχουν όμως και πολλοί παράγοντες που είναι εκτός των αρμοδιοτήτων του ΑΣΕΠ. Αναφέρθηκα προηγουμένως στους εκπαιδευτικούς. Υπάρχουν όμως και άλλα ζητήματα. Αντί να ενισχύουμε τις ειδικές πληθυσμιακές ομάδες με κάποια προσαύξηση της βαθμολογίας τους στον γραπτό διαγωνισμό, έχουμε ένα περίπλοκο σύστημα ποσοστώσεων που προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις στην εξαγωγή των αποτελεσμάτων. Επιπλέον,  δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η διαδικασία μιας πρόσληψης ξεκινάει πολύ πριν αναμειχθεί το ΑΣΕΠ και ολοκληρώνεται σε 4-8 μήνες μετά τη απεμπλοκή του ΑΣΕΠ.  Αυτό πρέπει να αντιμετωπισθεί από την Πολιτεία, όπως και το θέμα των παραβόλων που είναι τόσο χαμηλά ώστε οι αιτήσεις και οι ενστάσεις γίνονται χωρίς πολλή περίσκεψη. Και επίσης υπάρχει το μεγάλο θέμα με τις αναπληρώσεις λόγω μη αποδοχής του διορισμού. Οι οικονομικές απολαβές σε πολλές κλαδο-ειδικότητες είναι μη ανταγωνιστικές σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα  και ταυτόχρονα ο υποψήφιος επιθυμεί η εργασία του να είναι όσο γίνεται κοντύτερα στην κατοικία του. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 1.000 θέσεις διοριστέων πρέπει να γίνονται, κατά μέσο όρο, 400 αναπληρώσεις (και για τις 400 άλλες 160 κ.ο.κ.). Πρέπει, λοιπόν, να ενισχυθεί η εντοπιότητα, να δημιουργηθούν αντικίνητρα για την άρνηση διορισμού και, βεβαίως, να ξαναδεί η Πολιτεία το μισθολογικό θέμα.

Τα τεστ δεξιοτήτων έχουν δεχθεί κριτική. Τι λέτε για αυτό;

Τα τεστ δεξιοτήτων είναι μια σημαντική καινοτομία στις προσλήψεις του Δημοσίου. Λοιδορήθηκαν κατά την πρώτη εφαρμογή τους στον γραπτό του 2023 από ορισμένους που δεν καταλάβαιναν τη λογική τους. Και όμως, ανάλογα τεστ εφαρμόζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και στην Ελλάδα (ένοπλες δυνάμεις, σωφρονιστικοί υπάλληλοι, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας). Το τελευταίο εξάμηνο εφαρμόστηκαν και στους διοικητές φορέων και τους δασοπόνους. Νομίζω ότι πρέπει να συνεχίσουμε την πορεία μας προς αυτή την κατεύθυνση παρακολουθώντας τις διεθνείς εξελίξεις και βελτιώνοντας συνεχώς τα τεστ.

Σχετικά με το νομοσχέδιο που προετοιμάζει η κυβέρνηση και τα όσα γράφονται, τι έχετε να πείτε;

Δεν μπορώ να τοποθετηθώ για ένα νομοσχέδιο πριν αυτό δοθεί στη δημοσιότητα. Έχοντας όμως συνομιλήσει με την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, εκτιμώ ότι θα υιοθετήσει στις προτάσεις που υποβάλαμε το φθινόπωρο του 2023 και που συνδυαστικά υλοποιούμενες μπορούν να συντομεύσουν τις διαδικασίες πρόσληψης. 

Η φετινή χρονιά είναι ορόσημο για το ΑΣΕΠ καθώς συμπίπτει με τα 30 χρόνια λειτουργίας του. Πώς βλέπετε τον ρόλο του ΑΣΕΠ σε πέντε χρόνια από τώρα;

Χτίζοντας στο κεκτημένο της αξιοπιστίας και της αντικειμενικότητας, το ΑΣΕΠ θα πρέπει να επικεντρωθεί στη διενέργεια ταχύτερων και συνεχώς βελτιούμενων γραπτών διαγωνισμών για τις προσλήψεις και να αποκτήσει πιο καθοριστικό ρόλο στην επιλογή των ανώτατων διευθυντικών στελεχών του Δημοσίου. Για να γίνει αυτό, όμως, πρέπει να  εξοικονομηθεί χρόνος από άλλες διαδικασίες.  Προς την κατεύθυνση αυτή, το ΑΣΕΠ θα διεξάγει διαγωνισμούς και θα κατατάσσει τους υποψηφίους ανά κλαδο-ειδικότητα με βάση τη βαθμολογία τους (με μια προσαύξηση για τις ειδικές πληθυσμιακές ομάδες και, ενδεχομένως, για το μάστερ), και στη συνέχεια τα υπουργεία θα προσλαμβάνουν με βάση τη βαθμολογία αυτή μετά από προκήρυξη συγκεκριμένων θέσεων. Όπου προβλέπονται συνεντεύξεις θα γίνονται από το ΑΣΕΠ, που θα δικάζει και τις ενστάσεις. Το σχήμα αυτό όμως προϋποθέτει απλοποίηση της νομοθεσίας (τα Υπουργεία αδυνατούν π.χ. να εφαρμόσουν περίπλοκες ποσοστώσεις ειδικών ομάδων και γι’ αυτό προτείνω τις προσαυξήσεις της βαθμολογίας αντί των ποσοστώσεων) και έγκαιρη εκπαίδευση των υπαλλήλων των αρμόδιων Υπουργείων. Αυτό θα επιτρέψει στο ΑΣΕΠ να είναι πιο αποτελεσματικό στις προσλήψεις και πιο επιδραστικό στην επιλογή διευθυντών και διοικητών.

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις