Η συνεχής διείσδυση της ηλεκτροκίνησης δημιουργεί νέες ανάγκες, μεταξύ των οποίων η επάρκεια σε εξειδικευμένους τεχνίτες που θα φροντίζουν για την επισκευή των εν λόγω οχημάτων.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στα αυτοκινητικά δρώμενα αναμένεται να έχουν τα επόμενα χρόνια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ειδικά από το 2035 όταν και θα τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της πώλησης καινούργιων ΙΧ με κινητήρα εσωτερικής καύσης (βλ. βενζίνης και ντίζελ).
Χρόνο με το χρόνο το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο αυξάνεται, με τις ταξινομήσεις τους το 2023 να ανέρχονται σε 1,5 εκατ. οχήματα σύμφωνα με τη Eurostat, όταν το 2022 έφτασαν τα 2 εκατ. Το μερίδιό τους ανήλθε σε 14,6%, όταν το 2022 ήταν 12,1%, ενώ το…2018 δεν ξεπερνούσαν το 1%.
Σύμφωνα με το carandmotor.gr, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημείωσαν μεγάλο άλμα και στην Ελλάδα, όπου όλο και περισσότεροι οδηγοί αποβάλουν τις όποιες αμφιβολίες τους, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στα εν λόγω μοντέλα. Η συνεχης διείσδυση, ωστόσο, της ηλεκτροκίνησης δημιουργεί και νέες ανάγκες, συμπεριλαμβανομένης αυτή που αφορά την ύπαρξη ενός επαρκούς αριθμού καταρτισμένων τεχνικών που θα μπορούν να φροντίζουν για τη συντήρηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και φυσικά την επισκευή τυχόν βλαβών τους.
Για την άσκηση, ωστόσο, του εν λόγω επαγγέλματος οι επαγγελματίες οφείλουν να λάβουν τις απαραίτητες γνώσεις, με την Υπουργική Απόφαση 151639/2023 να ορίζει ότι φορέας επιμόρφωσης των τεχνιτών είναι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ήτοι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ), και τα αδειοδοτημένα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ).
Ένα πρόγραμμα που γνωρίζει ιδιαίτερα μεγάλη επιτυχία προσφέρεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με υπεύθυνο τον Δρ. Παναγιώτη Ροβολή, ο οποίος μας είχε εξηγήσει όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τα εφόδια που λαμβάνουν οι επιμορφούμενοι.
Το επόμενο διάστημα, μάλιστα, ξεκινάει ένας νέος κύκλος επιμόρφωσης τόσο για την Κατηγορία 1 όσο και για την Κατηγορία 2. Θυμίζουμε ότι στην Κατηγορία 1 ανήκουν τεχνίτες που εκτελούν εργασίες οι οποίες αφορούν τη βασική συντήρηση του οχήματος και δεν έχουν σχέση με το σύστημα υψηλής τάσης, και στην Κατηγορία 2, δηλαδή τεχνίτες που -μεταξύ άλλων- γνωρίζουν να αφαιρούν και να επανατοποθετούν τη μπαταρία σε ένα όχημα υψηλής τάσης και να απενεργοποιούν, όπως και να θέτουν εκ νέου σε λειτουργία το σύστημα. Επίσης, ο τεχνίτης Κατηγορίας 2 είναι αυτός που καθοδηγεί τον τεχνίτη Κατηγορίας 1.
Για το πρόγραμμα που αφορά την Κατηγορία 1 οι εγγραφές λήγουν στις 21/1/2025 και τα μαθήματα εκκινούν στις 22/1/2025, ενώ για το πρόγραμμα επιμόρφωσης Κατηγορίας 2 οι ενδιαφερόμενοι έχουν προθεσμία εγγραφής μέχρι τις 20/1/2025, με την έναρξη των μαθημάτων να είναι προγραμματισμένη για τις 21/1/2025.
Μετά την ολοκλήρωση των επιμορφωτικών προγραμμάτων και την αξιολόγηση των επιμορφούμενων, χορηγείται βεβαίωση επιμόρφωσης που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 ή 2.
Κατηγορία 1
Κατά την διάρκεια του Επιμορφωτικού Προγράμματος «Κατάρτιση και αξιολόγηση τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 για συντήρηση και επισκευή οχημάτων υψηλής τάσης», παρουσιάζονται:
- Οι βασικές αρχές του ηλεκτρισμού
- Οι τύποι ηλεκτρικών κινητήρων που χρησιμοποιούνται για ηλεκτροκίνηση,
- Οι ηλεκτρονικοί μετατροπείς
- Τα είδη των μπαταριών και φορτιστών.
Επίσης γίνεται ενημέρωση για την νομοθεσία των ηλεκτρικών οχημάτων και για τα μέτρα ασφαλείας που θα πρέπει να εφαρμόζονται κατά την εκτέλεση εργασιών σε οχήματα υψηλής τάσης.
Στην συνέχεια πραγματοποιείται πρακτική εκπαίδευση στο χώρο του Εργαστηρίου Ηλεκτρικών Μηχανών & Ηλεκτρονικών Ισχύος του ΕΜΠ.
Κατηγορία 2
Στο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα «Κατάρτιση και αξιολόγηση τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 για συντήρηση και επισκευή οχημάτων υψηλής τάσης», παρουσιάζονται:
- τα είδη των ηλεκτρικών κινητήρων που χρησιμοποιούνται στην ηλεκτροκίνηση
- η αρχή λειτουργίας των ηλεκτρονικών μετατροπέων
- τα κυκλώματα χαμηλής και υψηλής τάσης οχημάτων, τα είδη και ο έλεγχος των μπαταριών.
- τα γενικά μέτρα ασφαλείας που πρέπει να τηρούνται κατά την εκτέλεση εργασιών σε οχήματα υψηλής τάσης, τα ατομικά μέσα προστασίας, η ασφάλεια και προστασία κατά την φόρτιση οχημάτων.
- οι ενέργειες σε περίπτωση ατυχήματος ή πυρκαγιάς από ηλεκτρισμό
- η ασφαλής μεταφορά και ρυμούλκηση σε περίπτωση σύγκρουσης καθώς και οι εργασίες περιοδικής συντήρησης οχημάτων.
Παράλληλα προσφέρεται ενημέρωση για την ισχύουσα νομοθεσία για την ηλεκτροκίνηση, την εγκατάσταση και λειτουργία συσκευών φόρτισης καθώς και τη διαχείριση αποβλήτων και διαχείριση μπαταριών.
Η επιμόρφωση περιλαμβάνει πρακτική εκπαίδευση στο χώρο του Εργαστηρίου Ηλεκτρικών Μηχανών & Ηλεκτρονικών Ισχύος του ΕΜΠ.