«Στόχος μας είναι να αναδείξουμε τη ναυτιλία και τη σημαντικότητά της». Αυτό τόνισε μιλώντας σε συνέντευξη τύπου νωρίτερα στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων 2024, που ολοκληρώνονται σήμερα η πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Μελίνα Τραυλού, σημειώνοντας τη σημασία μιας στρατηγικής ουσιαστικής προβολής του ρόλου της ναυτιλίας και της σημασίας της τόσο για την Ελλάδα και την Ευρώπη όσο και για όλο τον κόσμο.
«Θα προσπαθήσουμε με όλες τις δράσεις να κάνουμε πιο ελκυστική στην κοινωνία τη ναυτιλία» τόνισε έχοντας παράλληλα ως στόχο, όπως είπε, «να γίνει το ναυτικό επάγγελμα επιλογή των νέων ανθρώπων». Μάλιστα, η κα Τραυλού απαντώντας σε ερώτηση του News247.gr έδωσε στίγμα των κινήσεων που υλοποιεί η ΕΕΕ. «Στόχος είναι να εκσυγχρονίσουμε τη ναυτική εκπαίδευση και να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι οι νέοι για τα σύγχρονα πλοία της ελληνικής ναυτιλίας» συμπλήρωσε, τονίζοντας ότι πρώτη προτεραιότητα είναι η στήριξη της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, που όλα αυτά τα χρόνια έχει δώσει πλειάδα στελεχών στην ελληνική ναυτιλία.
Καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας
Παράλληλα έστειλε το σχετικό μήνυμα στους νέους για το πώς μέσα από τα ναυτικά επαγγέλματα μπορούν να ατενίζουν το μέλλον με όρους προσωπικής ανάπτυξης.
«Είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν και δεν γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη. Ακόμη και η εξωστρέφεια. Αυτό πρέπει να το περάσουμε με έναν καλύτερο τρόπο για να το καταλάβουν και οι νέοι ότι στο ναυτικό επάγγελμα έχουν δυνατότητες εξέλιξης. Όταν μπορεί να παίρνεις στα 28 σου χρόνια 10.000 ευρώ και να είσαι πλοίαρχος είναι σημαντικό. Πρέπει να επικοινωνηθεί καλύτερα» τόνισε η πρόεδρος της ΕΕΕ.
«Είμαστε μαζί με όλους τους οργανισμούς έτσι ώστε να μπει η ναυτιλία στο σχολείο και τα παιδιά από μικρή ηλικία να αρχίσουν και να καταλαβαίνουν τι σημαίνει ναυτιλία. Είμαστε αρωγοί σε τέτοιες πρωτοβουλίες» συμπλήρωσε.
Η κοινωνική συνεισφορά
Παράλληλα η κα Τραυλού στάθηκε στην κοινωνική συνεισφορά του κλάδου και της ΕΕΕ. «Ο ελληνικός εφοπλισμός ο μόνος κλάδος που αθόρυβα, συχνά κρυφά, συλλογικά κάνει έργο φιλανθρωπικό. Αναλάβαμε στη Θεσσαλία στα σχολεία και το έργο μας δεν σταματάει. Η Ένωσις μέσω της Συνένωσης κάνει κι άλλα έργα. Είμαι πολύ υπερήφανη για τον κλάδο μας και το κοινωνικό έργο που κάνει αθόρυβα» τόνισε.
Η απανθρακοποίηση
Παράλληλα η πρόεδρος της ΕΕΕ σχολιάστε και τα όσα αναφέρονται ως κριτική για το ρόλο της ναυτιλίας στη διαχείριση των περιβαλλοντικών ζητημάτων αλλά και το πώς η πράσινη μετάβαση, εάν δε γίνει με ρεαλιστικό τρόπο, θα επιβαρύνει τον καταναλωτή.
«Η ναυτιλία ανταποκρίνεται πρώτη στους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους. Θέλω να πάρω τα φώτα πάνω από τη ναυτιλία γιατί μας ζητούν να κάνουμε κάτι που δεν εξαρτάται από εμάς. Δεν παράγουμε μηχανές, πλοία και ενέργεια. Είμαστε εκεί και επενδύουμε σε οποιαδήποτε τεχνολογική εξέλιξη, για να μειώνουμε τις καταναλώσεις έτσι ώστε να μειώνονται οι εκπομπές ρύπων. Η ναυτιλία είναι το πιο οικονομικό μέσο μεταφοράς. Είναι προς το συμφέρον της παγκόσμιας ευημερίας να συνεχίσουμε» τόνισε και ανέφερε: «8 στα 10 πράγματα που υπάρχουν σε κάθε σπίτι έχουν μεταφερθεί με πλοίο» τόνισε και συμπλήρωσε ότι «η απανθρακοποίηση έχει κόστος κάπου πρέπει να μετακυλιστεί και στο τέλος θα πάει στον τελικό καταναλωτή.»
Για άλλη μια φορά έθεσε το θέμα της επάρκειας εναλλακτικών καυσίμων αλλά και της ανάγκης οι πόροι από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων να κατευθυνθούν σε έρευνα προς όφελος της πράσινης μετάβασης στον κλάδο. Ειδικότερα για να μην αυξηθεί υπέρμετρα το κόστος σύμφωνα με την κα. Τραυλού, τα έσοδα από την ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων θα πρέπει να γυρίσουν στο ναυτιλιακό κλάδο, ως επιδότηση στα καύσιμα ώστε να μειωθεί το χάσμα μεταξύ των νεών ακριβών καυσίμων και των συμβατικών
«Εάν υπήρχαν σήμερα τα πράσινα καύσιμα θα είχαμε κάνει από προχθές προσπάθειες να τα καταναλώσουμε», υπογράμμισε ο Δημήτρης Φαφαλιός, Γενικός Γραμματέας του Δ.Σ. της ΕΕΕ και πρόεδρος της Intercargo, της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Πλοίων Μεταφοράς Χύδην Ξηρού φορτίου, «Στα προηγούμενα Ποσειδώνια δεν είχαμε καθαρή άποψη για καυσιμα τώρα έχουμε πιο καθαρή γνώμη» είπε ο κ. Φαφαλιός και εκτίμησε ότι τελευταία έχει αλλάξει επί το θετικότερο και η οπτική με την οποία αντιμετωπίζει την ναυτιλία η ΕΕ και πρότεινε την ένταξη του κλάδου κάτω από μία ενιαία διεύθυνση στην Κομισιόν.
Επίσης, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΕΕ κ. Γιάννης Λύρας συμπλήρωσε ότι «μέσα από διαπραγματεύσεις καταφέραμε ένα μέρος των εσόδων να διατεθεί στο Innovation Fund και τη ναυτιλία ωστόσο το όφελος αναμένεται να είναι πολύ μικρό για την ελληνική ναυτιλία όπως εκτίμησε. Επίσης ανέφερε ότι δεν είναι διαθέσιμος ένας λογαριασμός για το που διοχετεύουν οι κυβερνήσεις τα έσοδα από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων. Ψάξαμε αλλά δεν βρήκαμε τίποτα» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λύρας.
“Μην πυροβολείτε τη ναυτιλία”
Αναφερόμενη, επίσης, σε αρνητικά σχόλια του διεθνούς τύπου που στρέφονται κατά της ναυτιλίας με αφορμή τις γεωπολιτικές κρίσεις ξεκαθάρισε ότι όταν λαμβάνονται μονομερή περιφερειακά μέτρα δυστυχώς επηρεάζουν μονομερώς τις τοπικές βιομηχανίες. Αυτό έχει συμβεί και με την ευρωπαϊκή ναυτιλία στην περίπτωση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας τόνισε η κα. Τραυλού. Πάντως οι Έλληνες εφοπλιστές κακώς στοχοποιούνται καθώς εφαρμόζουν πλήρως τους κανόνες των κυρώσεων όπως πρόσθεσε ο αντιπρόεδρος της ΕΕΕ κ. Μιχάλης Χανδρής.
«Η ελληνική ναυτιλία σε όλους τους τομείς μεγαλύτερη. Υπάρχει μεγάλη δόση υποκρισίες και αδικίας σε σχέση με δημοσιεύματα. Όταν λαμβάνονται μονοήμερη περιφερειακά μέτρα πάντα επηρεάζουν μονομερώς τους τοπικούς κλάδους της οικονομίας. Αυτό έχει συμβεί με τη ναυτιλία στην περίπτωση των κυρώσεων σε σχέση με τη Ρωσία» υπογράμμισε η κα Τραυλού.
Η Ελληνική ναυτιλία
Μιλώντας, επίσης, για την ελληνική ναυτιλία τόνισε ότι είναι πιο δυνατή από ποτέ ενώ σημείωσε σε σχέση με την ψηφιοποίηση του ελληνικού νηολογίου., ότι η ψηφιακή εγγραφή των πλοίων είναι ένα βήμα σημαντικό αλλά πρέπει να ακολουθήσουν και άλλα όπως η ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης, η προσέλκυση νέων στα ναυτικά επαγγέλματα προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω το νηολόγιο. Γενικότερα για το πως επηρεάζεται η ναυτιλία από τις γεωπολιτικές εξελίξεις η κα. Τραυλού συμπλήρωσε ότι είναι απαράδεκτο η ναυτιλία που είναι ουδέτερη και παγκόσμια να βρίσκεται στο στόχαστρο οποιασδήποτε πολιτικής κρίσης και συνήθως είναι και ανυπεράσπιστη.
«Όλοι καταλαβαίνουμε ότι ένας κάδος που ενώνει και προσφέρει στην ευημερία. Είτε χώρες που είναι σε εμπόλεμη ή μη κατάσταση έρχεται να τις βοηθήσει. Είναι απαράδεκτο η ναυτιλία που είναι εκεί για να βοηθήσει να είναι στο στοχαστρο της πολιτικής και γεωπολιτικής σύγκρουσης. Και συνήθως η ναυτιλία είναι ανυπεράσπιστη. Πάλι η ναυτιλία ήταν στο στόχαστρο στη πανδημία» συμπλήρωσε. Εν όψει δε, των ευρωεκλογών, έστειλε και το σχετικό μήνυμα.
«Να καταλάβει η ΕΕ τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας» υπογράμμισε η Μελίνα Τραυλού, αν και σημείωσε ότι ήδη στις Βρυξέλλες έχουν αρχίσει να κατανοούν τη σημασία της. Παράλληλα πρότεινε την ένταξη του κλάδου κάτω από μία ενιαία διεύθυνση στην Κομισιόν.
Πηγή: news247.gr / Γιώργος Αλεξάκης