Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι το πιο πρόσφατο, εντυπωσιακό και πολυσυζητημένο θέμα που μας απασχολεί, σχετικά με την τεχνολογία, χάρη στην έκρηξη του ChatGPT.
Το chatbot με τεχνητή νοημοσύνη, που δημιουργήθηκε από το OpenAI και υποστηρίζεται από τη Microsoft, έχει εντυπωσιάσει και συγκλονίσει με την ικανότητά του να απαντά σε ερωτήσεις, να γράφει δοκίμια και ακόμη και να διαφωνεί με νομικές υποθέσεις.
Όπως μεταδίδει το cnbc, οι δυνατότητες του ChatGPT έχουν επίσης θέσει ένα άλλο θέμα στην πρώτη γραμμή του μυαλού των ανθρώπων: εάν, πώς και πότε η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επηρεάσει τη δουλειά και την καριέρα τους. Και ενώ οι ανησυχίες σχετικά με την τεχνολογία που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη αναλαμβάνει τις δουλειές των ανθρώπων έχουν αυξηθεί, οι ειδικοί λένε ότι δεν είναι τόσο απλό.
Αντικατάσταση των ανθρώπων ή δημιουργία θέσεων εργασίας;
Η σύντομη απάντηση στο ερώτημα εάν η τεχνητή νοημοσύνη θα αντικαταστήσει ορισμένες θέσεις εργασίας είναι ένα μεγάλο «ναι».
«Οι εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη σημαίνουν ότι η τεχνολογία μπορεί να επιτύχει όλο και περισσότερα, και αυτό, φυσικά, θα επηρεάσει τις θέσεις εργασίας», λέει ο Steven Miller, ομότιμος καθηγητής συστημάτων πληροφοριών στο Πανεπιστήμιο Διαχείρισης της Σιγκαπούρης.
«Καθώς οι φυσικές μηχανές, τα συστήματα λογισμικού και οι συνδυασμοί υλικού και λογισμικού γίνονται πιο ικανοί ως αποτέλεσμα της ενεργοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης, είναι ολοένα και πιο πιθανό και οικονομικά βιώσιμο να αντικατασταθεί μεγαλύτερο μέρος της ανθρώπινης εργασίας του σήμερα με μηχανές », είπε στο CNBC Make It.
«Ορισμένοι ρόλοι είναι πιο ευάλωτοι σε αυτό από άλλους», προσθέτει ο Miller — ειδικά εκείνοι που είναι πολύ επαναλαμβανόμενοι ή βασίζονται σε πολύ συγκεκριμένες οδηγίες ή κανόνες που καθορίζουν τι πρέπει να γίνει.
Από την άλλη πλευρά, οι εργασίες που αλλάζουν συχνά και επομένως απαιτούν πράγματα όπως η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία είναι πιο δύσκολο να αντικατασταθούν από την τεχνολογία .
Δουλειές με έντονο ανθρώπινο στοιχείο - όπως το να είσαι θεραπευτής - είναι ιδιαίτερα απίθανο να τις αναλάβει η τεχνολογία, σύμφωνα με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή οικονομικών στο Kellogg School of Management στο Northwestern University. «Οι θέσεις εργασίας που δίνουν έμφαση στις διαπροσωπικές δεξιότητες είναι πολύ πιο δύσκολο να αντικατασταθούν από μια τεχνητή νοημοσύνη», λέει.
Νέες δουλειές στον ορίζοντα;
Οι ανησυχίες δεν προκαλούν έκπληξη, λέει ο Steve Chase, ηγέτης συμβούλων στην KPMG US. «Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες τεχνολογικές εξελίξεις, ο αρχικός φόβος απώλειας εργασίας και εκτόπισης μεταξύ των εργαζομένων είναι φυσικός».
Ωστόσο, είναι κρίσιμο να έχουμε υπόψη πολλά σημεία, προσθέτει. Πρώτα απ ’όλα, παρόμοια διαταραχή έχει συμβεί στο παρελθόν: για παράδειγμα, η εξάπλωση των υπολογιστών ή πιο προηγμένων και εξειδικευμένων μηχανών στα εργοστάσια.
Αυτά άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται οι άνθρωποι και το είδος της εργασίας που κάνουν —και όντως έκαναν κάποιες θέσεις εργασίας περιττές— αλλά σήμερα, δεν μπορούμε να φανταστούμε τη ζωή χωρίς αυτές.
Αυτή είναι μια διαδικασία αιώνων, λέει ο Miller, προσθέτοντας ότι η ιστορία δείχνει ότι αν χάνονται θέσεις εργασίας λόγω της νέας τεχνολογίας, έχουν δημιουργηθεί άλλοι ρόλοι στη θέση τους.
«Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που προκύπτουν από την ικανότητα δημιουργίας και παροχής νέων τύπων αγαθών και υπηρεσιών … έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τον αριθμό των εκτοπισμένων θέσεων εργασίας», εξηγεί.
Δουλεύοντας με την AI, όχι εναντίον της
Η τεχνητή νοημοσύνη και η τεχνολογία και τα προϊόντα που βασίζονται σε αυτήν είναι επίσης περιορισμένα με συγκεκριμένους τρόπους, επισημαίνει ο Παπανικολάου.
«Πιστεύω ότι αυτή τη στιγμή απέχουμε αρκετά από την «πραγματική τεχνητή νοημοσύνη» με την έννοια ότι όλα τα μοντέλα που έχουμε αφορούν την πρόβλεψη της σωστής απόκρισης με βάση ένα σύνολο δεδομένων. Πολλά από αυτά που κάνει η τεχνητή νοημοσύνη είναι να συνθέτει την υπάρχουσα γνώση έχοντας κατά νου έναν συγκεκριμένο στόχο», λέει. «Αυτό απέχει πολύ από τη δημιουργία νέας γνώσης».
Ο Chase συμφωνεί, εξηγώντας ότι πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα ή με άλλο τρόπο να υποστηρίξουν τους υπαλλήλους.
«Οι ηγέτες αγκαλιάζουν την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουν την αποδοτικότητα των υλικών για την επιχείρησή τους και να βοηθήσουν τους εργαζόμενους να κάνουν τη δουλειά τους πιο αποτελεσματικά», λέει. «Η μόχλευση της τεχνητής νοημοσύνης επιτρέπει στους οργανισμούς να αναδιαμορφώνουν τους ρόλους με τρόπο που ελαχιστοποιεί τον χρόνο που αφιερώνεται σε επαναλαμβανόμενες εργασίες και μεγιστοποιεί τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων».
Για να γίνει αυτό με επιτυχία, οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμοστούν, λέει ο Chase. Αυτό περιλαμβάνει την εκπαίδευση των εργαζομένων, τη βοήθεια τους να αναβαθμίσουν και να αποκτήσουν νέες δεξιότητες και να δημιουργήσουν πλαίσια σχετικά με τη χρήση της τεχνολογίας AI με υπεύθυνο τρόπο. Είπε ότι ορισμένες εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να το κάνουν αυτό.
Έτσι, ενώ οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης και η τεχνολογία που βασίζεται σε αυτούς μπορεί να μην πρόκειται να αντικαταστήσουν τις δουλειές των ανθρώπων, πιθανότατα θα γίνουν μεγαλύτερο μέρος της καθημερινής εργασιακής ζωής — ενδεχομένως νωρίτερα παρά αργότερα.