Η φράση ήρθε για να αποδώσει έναν νέο όρο, ώστε να εκφράσουμε την κατάσταση που συμβαίνει όταν δεν παίρνετε τη δουλειά σας πολύ στα σοβαρά.
Σιωπηρή παραίτηση, ένα νέο trend στα social media
O νέος όρος προκάλεσε την δημιουργία εκατομμύριων βίντεο και σχολίων στο TikTok, καθώς ορισμένοι νέοι εργαζόμενοι απορρίπτουν την ιδέα να κάνουν κάτι πάνω και πέρα από τα ελάχιστα που απαιτούνται για την καριέρα τους, χαρακτηρίζοντας αυτή την ήσσονα προσπάθεια τους ως μορφή «παραίτησης». Δεν πρόκειται για αποχώρηση από τη εργασιακή τους θέση, λένε αυτοί οι εργαζόμενοι. Στην πραγματικότητα, η ιδέα είναι να παραμείνει κανείς στη θέση του — αλλά να επικεντρώνει τον χρόνο του σε ασχολείες εκτός γραφείου.
Οι αναρτήσεις ποικίλλουν από ειλικρινείς σκέψεις σχετικά με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής έως χαζά αστεία. Κάποιοι θέτουν σταθερά όρια έναντι των υπερωριών υπέρ της οικογενειακής ζωής. Άλλοι υποστηρίζουν την χαλαρή προσπάθεια κατά την εργασία, εργαζόμενοι ίσα-ίσα για να τα βγάλουν πέρα. Πολλοί θέλουν να αποσυνδέσουν την καριέρα τους από την ταυτότητά τους.
Φυσικά, κάθε γενιά μπαίνει στο εργατικό δυναμικό και γρήγορα συνειδητοποιεί ότι η δουλειά δεν είναι μόνο διασκέδαση και παιχνίδι. Ποτέ δεν ήταν εύκολη η πορεία ανάμεσα σε αξιοκαταφρόνητα αφεντικά και τις μικρόψυχες προσβολές που πάντα δέχονταν οι ταλαίπωροι εργαζόμενοι. Πολλοί δε, που, όταν είναι νέοι, λένε ότι δεν τους νοιάζει να ανέβουν στην εταιρική ιεραρχία, τελικά αλλάζουν γνώμη.
Η διαφορά τώρα είναι ότι αυτό το κοινωνικό σύνολο χρησιμοποιεί TikTok και hashtags για να εκφράσει τα συναισθήματα του. Αυτοί οι 20άρηδες εντάχθηκαν στον εργασιακό κόσμο κατά τη διάρκεια της πανδημίας της Covid-19, με όλες τις προβληματικές επιπτώσεις της, συμπεριλαμβανομένων των ασαφών ορίων μεταξύ εργασίας και της υπόλοιπης ζωής. Πολλοί εργαζόμενοι αναφέρουν ότι αισθάνονται πως έχουν πλέον τη δύναμη να αντιδράσουν καθώς η αγορά εργασίας σήμερα κλίνει υπέρ των εργαζομένων. Πρόσφατα στοιχεία από την Gallup δείχνουν ότι η αφοσίωση των εργαζομένων μειώνεται.
Αν κοιτάξουμε διαχρονικά τις γενιές βλέπουμε ότι η αφοσίωση των εργαζομένων στις ΗΠΑ μειώνεται, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της Gallup. Όμως, όσοι γεννήθηκαν από το 1989 και μετά, δηλαδή η Gen Z και οι νεότεροι millennials, σημείωσαν τα χαμηλότερα ποσοστά αφοσίωσης προς τους εργοδότες τους (31%) από όλες τις άλλες ηλικιακές κατηγορίες κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου.
Ο Τζιμ Χάρτερ, επικεφαλής ερευνητής για το χώρο εργασίας και την ευημερία στην Gallup, τόνισε ότι οι περιγραφές των εργαζομένων για «σιωπηρή παραίτηση» συσχετίζονται με μια μεγάλη ομάδα συμμετεχόντων στην έρευνα που ο ίδιος αποκαλεί «μη δεσμευμένους»—αυτούς που θα εμφανιστούν στη δουλειά και θα κάνουν το ελάχιστο απαιτούμενο αλλά όχι πολλά παραπάνω. Περισσότεροι από τους μισούς εργαζόμενους που ερωτήθηκαν από την Gallup, και ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία, γεννήθηκαν μετά το 1989 (54%).
Ένας παράγοντας που χρησιμοποιεί η Gallup για να μετρήσει τη δέσμευση είναι αν οι άνθρωποι αισθάνονται ότι η δουλειά τους έχει νόημα. Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι νεότεροι εργαζόμενοι αναφέρουν ότι δεν αισθάνονται η δουλειά τους να έχει κάποιο νόημα. Αυτοί είναι πιο πιθανό να εργάζονται παθητικά και να κοιτάνε το συμφέρον τους παραπάνω από αυτό των εργοδοτών τους, είπε ο Δρ Χάρτερ.
Οι άνθρωποι που απλά κάνουν το ελάχιστο ήταν για δεκαετίες αναπόσπαστες φιγούρες του εργασιακού χώρου, αλλά πολλοί από τους σημερινούς υπαλλήλους που επιδεικνύουν λιγότερη αφοσίωση κατάφεραν να επιβιώνουν χάρη στην τηλε-εργασία, δήλωσε η Ελίζε Φρίντμαν, ανώτερο στέλεχος εξυπηρέτησης πελατών στην εταιρεία συμβούλων Korn Ferry.
Εάν η οικονομία επιδεινωθεί, τόνισε η κ. Φρίντμαν, οι λιγότερο αφοσιωμένοι εργαζόμενοι μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με αυξημένο κίνδυνο απόλυσης. «Είναι απολύτως θεμιτό να απαιτούμε από τους υπαλλήλους μας να δίδουν το όλο τους», τόνισε.