Καυστική ήταν η απάντηση του προέδρου του ΑΣΕΠ, κ. Θάνου Παπαϊωάννου σε δηλώσεις συνδικαλιστή για την κωλυσιεργία του ΑΣΕΠ σχετικά με τις προσλήψεις στην υγεία.
Αν και ο κ. Παπαϊωάννου δεν κατονομάζει τον συνδικαλιστή, στον οποίο αναφέρεται, πιθανότατα αναφέρεται στη χθεσινή δήλωση του προέδρου της ΠΟΕΔΗΝ, κ. Μιχάλη Γιαννάκου, που με αφορμή τις ελλείψεις στα νοσοκομεία, έκανε λόγο για καθυστέρηση του ΑΣΕΠ στις προσλήψεις στην υγεία (Διαβάστε αναλυτικά τις δηλώσει του κ. Γιαννάκου).
Ο κ. Παπαϊωάννου υπερασπιζόμενος το έργο του ΑΣΕΠ, έδωσε τα σημεία για τα οποία καθυστερεί η υλοποίηση των προσλήψεων. Ειδικότερα, σε ανάρτηση του, διευκρινίζει ότι για τις καθυστερήσεις φταίει ότι πολλαπλασιάζεται ο αριθμός των υποψηφίων, στους οποίους θα πρέπει να πραγματοποιείται έλεγχος για να βγουν τα αποτελέσματα καθώς οι υποψήφιοι δηλώνουν ειδική εμπειρία χωρίς να τη διαθέτουν, κάτι που οδηγεί στο να κατεβαίνουν πιο κάτω στον κατάλογο όσων αρχικά προηγούνται (με βάση τις δηλώσεις τους). Ακόμη χειρότερα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ, σε πολλές περιπτώσεις οι βεβαιώσεις των νοσοκομείων δεν είναι ακριβείς με αποτέλεσμα να ζητούνται νέες βεβαιώσεις.
Επίσης, ο ίδιος σημείωσε ότι η πριμοδότηση σε ορισμένες περιπτώσεις είναι «αμφίβολης συνταγματικότητας», ενώ όπως υπογράμμισε, «κλασσικό παράδειγμα η περίφημη 2κ/2019 που ακυρώθηκε στο Συμβούλιο Επικρατείας και έτσι χρειάσθηκε να βγάλουμε δύο φορές αποτελέσματα».
«Το 40% περίπου των διοριστέων δεν αποδέχεται τον διορισμό τους με αποτέλεσμα να αρχίζει μια αέναη διαδικασία αναπληρώσεων. Για κάθε 1.000 θέσεις που εκδίδουμε αποτελέσματα, πρέπει να εκδώσουμε επιπλέον αποτελέσματα για άλλες 400 θέσεις και μετά για άλλες 160 κ.ο.κ.. Ειδικά στην Υγεία τα ποσοστά είναι ακόμη χειρότερα» σημείωσε.
Η ανάρτηση του προέδρου του ΑΣΕΠ
Πιο αναλυτικά, η ανάρτηση του προέδρου του ΑΣΕΠ έχει ως εξής:
«Έχω συνηθίσει να ακούω από μέλη διαδοχικών κυβερνήσεων να αναφέρονται στις «γνωστές καθυστερήσεις των διαδικασιών του ΑΣΕΠ». Αποφεύγω να απαντώ και να θυμίζω ότι οι καθυστερήσεις προκαλούνται κυρίως από ένα συνταγματικό, νομοθετικό και νομολογιακό πλαίσιο εντός του οποίου οφείλει να λειτουργήσει η ανεξάρτητη αρχή. Εκείνο που προέχει για εμάς στο ΑΣΕΠ δεν είναι ένας δημόσιος διάλογος μεταξύ δημοσίων λειτουργών που θα άφηνε αδιάφορους τους πολίτες αλλά να κάνουμε τη δουλειά μας βελτιώνοντας συνεχώς τον τρόπο λειτουργίας μας.
Εκείνο όμως που μου προκάλεσε έκπληξη ήταν η χθεσινή δήλωση ενός συνδικαλιστή με πολυετή παρουσία στον χώρο της υγείας ότι: «με τον ρυθμό που πάει το ΑΣΕΠ, οι προσλήψεις θα γίνουν το 2028-2029».
Η έκπληξη επιτείνεται από το ότι στην ίδια δήλωση ο συγκεκριμένος συνδικαλιστής ζητεί ταυτόχρονα και την επιτάχυνση των διαδικασιών του ΑΣΕΠ και τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων.
1. Όπου πριμοδοτείται η εμπειρία πολλαπλασιάζεται ο αριθμός των υποψηφίων που πρέπει να ελέγξουμε για να βγάλουμε αποτελέσματα. Κι αυτό γιατί οι υποψήφιοι δηλώνουν ειδική εμπειρία χωρίς να τη διαθέτουν και αναγκαζόμαστε να κατεβαίνουμε πιο κάτω στον κατάλογο όσων αρχικά προηγούνται (με βάση τις δηλώσεις τους). Ακόμη χειρότερα, σε πολλές περιπτώσεις οι βεβαιώσεις των νοσοκομείων δεν είναι ακριβείς με αποτέλεσμα να ζητάμε νέες βεβαιώσεις.
2. Η πριμοδότηση αυτή σε ορισμένες περιπτώσεις (όχι όλες) είναι αμφίβολης συνταγματικότητας. Κλασσικό παράδειγμα η περίφημη 2κ/2019 που ακυρώθηκε στο Συμβούλιο Επικρατείας και έτσι χρειάσθηκε να βγάλουμε δύο φορές αποτελέσματα. Για την προκήρυξη αυτή, ακόμη εκκρεμεί η έκδοση (για 2η φορά) αποτελεσμάτων για μια κατηγορία εκπαίδευσης! Στα σοβαρά φταίει το ΑΣΕΠ για την καθυστέρηση αυτή ή μετατροπή του τρόπου μοριοδότησης των υποψηφίων σε προσπάθεια μονιμοποίησης των συμβασιούχων. Δεν είμαι πολιτικό πρόσωπο για να κρίνω πολιτικά αυτή την τακτική ούτε δικαστής για να την κρίνω αντισυνταγματική. Ως Πρόεδρος όμως του ΑΣΕΠ λέω ότι αυτή έχει τεράστιο χρονικό κόστος.
3. Το 40% περίπου των διοριστέων δεν αποδέχεται τον διορισμό τους με αποτέλεσμα να αρχίζει μια αέναη διαδικασία αναπληρώσεων. Για κάθε 1.000 θέσεις που εκδίδουμε αποτελέσματα, πρέπει να εκδώσουμε επιπλέον αποτελέσματα για άλλες 400 θέσεις και μετά για άλλες 160 κ.ο.κ.. Ειδικά στην Υγεία τα ποσοστά είναι ακόμη χειρότερα.
Προκήρυξη Φορέας Θέσεις Θέσεις αναπλήρωσης
6Κ/2020 Υπουργείο Υγείας ΤΕ 483 357 73,91%
2Κ/2019 Φορείς του Υπ. Υγείας ΠΕ 110 70 63,64%
2Κ/2019 Φορείς του Υπ. Υγείας ΥΕ 167 66 39,52%
2Κ/2019 Φορείς του Υπ. Υγείας ΔΕ 381 167 43,83%
Γιατί δεν αναλαμβάνουν καθήκοντα τόσοι πολλοί διοριστέοι; Κυρίως, γιατί έχουν το δικαίωμα να δηλώσουν απεριόριστο αριθμό θέσεων σε κάθε προκήρυξη με αποτέλεσμα να δηλώνουν και θέσεις που στην πραγματικότητα δεν υπάρχει περίπτωση να επιλέξουν είτε γιατί είναι μακριά από την κατοικία τους (έστω και εντός του Λεκανοπεδίου) είτε γιατί πρόκειται για νοσοκομεία που έχουν φήμη τρελλών ρυθμών εργασίας.
Εν κατακλείδι, καλώ τους εκπροσώπους των εργαζομένων να στηρίζουν το ΑΣΕΠ και να μην καταφεύγουν σε εύκολους αφορισμούς. Εκείνοι ξέρουν καλύτερα από όλους τι σημαίνει προσλήψεις χωρίς ΑΣΕΠ. Η αντικειμενικότητα και η διαφάνεια στις προσλήψεις έχουν χρονικό κόστος. Και έχουν ακόμη μεγαλύτερο κόστος όταν η κοινωνία και η νομοθεσία μας δεν μας επιτρέπουν να απλοποιήσουμε κάποια πράγματα (π.χ. απεριόριστος αριθμός προτιμήσεων, αλλεπάλληλες προκηρύξεις με ειδική μοριοδότηση)».